Tuulilasi

Cadillacin ensimmäinen sähköauto on SUV – Tämän Elviskin ostaisi

Cadillacin ensimmäinen sähköauto on SUV – Tämän Elviskin ostaisi
Cadillac on esitellyt ensimmäisen sähköautonsa, ja trendien mukaisesti se on luonnollisesti SUV – mutta ei kuitenkaan mikään möhkö. Muutaman millin alle viisimetrinen Lyriq on itse asiassa yksi parhaimman näköisiä Cadillaceja pitkään aikaan
Julkaistu: 8.8.2022

Elviksellä riittäisi nyt hämmästeltävää, jos olisi vielä elossa. Cadillac on esitellyt ensimmäisen sähköautonsa, ja trendien mukaisesti se on luonnollisesti SUV – mutta ei kuitenkaan mikään möhkö. Muutaman millin alle viisimetrinen Lyriq on itse asiassa yksi parhaimman näköisiä Cadillaceja pitkään aikaan: se on linjakas ja yllättävän sopusuhtainen. Myös uusi keulailme sävähdyttää.

Lyriqin alustana toimii GM:n uusi sähköautoille suunniteltu modulaarinen pohjalevy. Se mahdollistaa erilaisten voimalinjojen käytön, ja myös sekä taka- että nelivetoisten mallien valmistuksen.

Lyriqin myynti alkaa USA:ssa nyt kesällä. Ensimmäisissä versioissa on noin 100 kWh akusto, joka mahdollistaa hieman vajaan 500 kilometrin toimintamatkan USA:ssa käytetyn EPA-normin mukaan. Ja toimintamatkaa isojen etäisyyksien maassa luonnollisesti tarvitaan. Amerikkalaiset ajavat autoillaan selvästi enemmän kuin eurooppalaiset.

Lyriqin ohjaamoa hallitsee iso, 33 tuumaa leveä näyttö, mutta myös keskikonsoli on aitoon jenkkityyliin leveä jakaen kuljettajan ja etumatkustajan selvästi omiin lokerikkoihinsa, joissa molemmilla on yllin kyllin tilaa. Myös takamatkustajille on hulppeat tilat kiitos tasaisen lattian sekä hieman yli kolmeen metriin venytetyn akselivälin.

Lyriqin hinnat USA:ssa alkavat 59 990 dollarista, joskin kyseinen hinnat alkaen -versio on myyty jo loppuun. Niinpä tarjolla on enää ensi alkuun joko ylellisempi, 347 heppaa tarjoava, takavetoinen malli (62 990 dollaria) tai kahdella sähkömoottorilla varustettu ja 507- heppainen nelivetoversio (64 990 dollaria).

Kommentoi »