Apu

Britannian bensapula: “Huoltoasemat pimeinä – ystävä kysyi dieseliä myytäväksi,” DNA-tutkija Jari Louhelainen kuvailee kaaosta

Britannian bensapula: “Huoltoasemat pimeinä – ystävä kysyi dieseliä myytäväksi,” DNA-tutkija Jari Louhelainen kuvailee kaaosta
Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyttä selvittänyt suomalainen DNA-tutkija Jari Louhelainen pelkää, että brexitistä tulee karmeaa jälkeä. Louhelainen ajoi läpi koko Britannian ja matkalla oli avoinna vain yksi huoltoasema. Boris Johnsonin brexit-projekti on saanut jo murehtimaan omasta tulevaisuudesta Britanniassa.
Julkaistu: 6.10.2021

Armeija kadulla. Tappeluita huoltoasemilla. Tämä on Britannia, jota Jari Louhelainen ei uskonut näkevänsä.

Geenitutkimuksen huippuasiantuntija joutui viime viikolla hämmästymään öisellä matkalla Koillis-Englannin Yorkshiresta Liverpooliin.

– Huoltoasemat olivat täysin pimeinä tai sitten niiden edessä oli kyltit siitä, että bensa on loppu. Näin koko matkalla vain yhden aseman, jossa polttoainetta oli jäljellä.

Liverpoolilaiset ystävät vähättelivät ensin ongelmia, mutta sitten tilanne paheni länsirannikon suurkaupungissakin.

– Ystäväni soitti ja hänellä oli vain yksi asia. Lakitoimiston pomo tiedusteli sattuisiko minulla olemaan dieseliä myytäväksi saakka vaikkapa kanistereissa, Louhelainen hämmästelee.

Jari Louhelaisella on dieseliä tankissa viikoksi. Hän toivoo, että pahimmat ongelmat ovat ohi. – Asemilla on välillä ollut bensaa, ajoittain ne ovat olleet kiinni polttoaineen loputtua. Kuva: Jari Louhelainen.

Boris Johnson tyynnyttelee kansaa

Britanniassa armeija aloitti polttoaineenkuljetukset maanantaina maastopukuisten sotilaiden voimin.

Samalla maan pääministeri Boris Johnson vakuuttaa, että maa ei ole suistumassa “70-lukulaiseen kriisiin”. Hänen mielestään kyseessä on pelkästään “äärimmäisen kiinnostava hetki”, jossa polttoaineen kysyntä on tuonut todisteen Britannian talouden vahvuudesta.

Tilanne Lontoota ja Koillis-Englantia lukuunottamatta on raporttien mukaan kohentumaan päin. Mutta Liverpoolin John Moores -yliopistossa työskentelevä Louhelainen ihmettelee kuinka ongelmiin jouduttiin.

– Työvoiman puutteesta brexitin vuoksi on varoiteltu jo kauan. EU-eron piti lupausten mukaan halventaa hintoja, mutta tähän saakka on nähty vain haittavaikutuksia. Operaattorit ovat muun muassa luoneet korkeita roaming-maksuja EU:n alueella matkustaville.

Autoilijat jonottivat polttoainetta Lontoon Sansburyssa.

Britannian polttoainekriisi johtuu ennen kaikkea kuljettajapulasta. Ammattikuljettajien vaje on lukuisten tekijöiden summa, jossa osatekijöinä ovat niin koronakriisi kuin pitkään huonoina jatkuneet työolot.

Yksi suuri tekijä on kuitenkin Britannian EU-ero brexit – sen myöntää jo Britannian hallituskin. Jopa 20 000 EU-peräistä ammattikuljettajaa on muuttanut Britanniasta takaisin kotimaihinsa viime vuosien aikana, niin brexitin kuin koronakriisin vuoksi.

Myös esimerkiksi maataloudessa on työntekijävajetta ja vihannessatoja on pilaantunut pelloille.

– En näe yhtä suuria ongelmia Euroopassa. Kyllä brexitin täytyy olla suuri tekijä. Ei pitkittynyt bensapulakaan voi johtua pelkästä hamstrauksesta, Louhelainen pohtii.

Boris Johnson loi viime viikolla 5 000 väliaikaista kolmen kuukauden työlupaa EU-kuskeille työvoimapulan helpottamiseksi. Tiistaina 127 kuljettajaa oli tarttunut tarjoukseen.

Suomessa asiat ovat hyvin Britanniaan verrattuna

Britannian konservatiivipuolueella on päättymäisillään puoluekokous, jonka viesti oli että Brexit tuo maalle pidemmällä aikavälillä hyötyjä.

– Haasteista huolimatta brexitin tuoma notkeus ja vapaus on meille arvokkaampaa kuin läheisyys unionin markkina-alueeseen, valtiovarainministeri Rishi Sunak kuvaili puheessaan.

Pääministeri Boris Johnson sanoo, että EU:n vapaan liikkuvuuden katkaiseminen nostaa ansiotasoa Britanniassa. Britanniaan ei enää saa työ- ja oleskeluoikeutta matalapalkkaisimpiin töihin – tiettyjä aloja, kuten sairaanhoitoa lukuunottamatta.

"Minun opiskelijani tekevät korkeintaan muutaman vuoron viikossa supermarketeissa. En usko, että heitä saadaan rekan rattiin tai pelloille."
Jari Louhelainen

Palkkojen nousu on mahdollista, mutta toisaalta hallitsematon muutos tuo riskejä inflaatiosta ja Britannian kilpailukyvyn laskusta lähitulevaisuudessa.

Jari Louhelainen on DNA-tutkimuksen asiantuntija – ei kansantalouden. Hän epäilee kuitenkin, onko Britanniassa edes riittävästi soveltuvaa työvoimaa pulaa kokevien alojen tarpeisiin.

– Minun opiskelijani tekevät korkeintaan muutaman vuoron viikossa supermarketeissa. En usko, että heitä saadaan rekan rattiin tai pelloille.

Britannian nykypolitiikka on saanut tohtori Louhelaisen epäilemään onko maasta jatkossa kodiksi. Lontoossa 1800-luvun lopulla kauhua herättäneen Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyttä selvittänyt tohtori epäilee, että brexitistä voi tulla karmeaa jälkeä – ja paluu synnyinmaahan on alkanut siintää mielessä

– Kyllä Suomessakin valitetaan. Mutta kun katsoo nyky-Britanniaa ovat asiat kotimaassa kuitenkin aika hyvin.

Kommentoi »