Tuulilasi

Bridgestone ja Lightyear yhdistivät voimansa: Yhteistyössä maailman ensimmäinen pitkän toimintasäteen aurinkosähköauto - markkinoilla jo tänä vuonna

Bridgestone ja Lightyear yhdistivät voimansa: Yhteistyössä maailman ensimmäinen pitkän toimintasäteen aurinkosähköauto - markkinoilla jo tänä vuonna
Lightyearin missio on tehdä puhtaasta liikkumisesta mahdollista kaikille kaikkialla. Lightyear kehittää energiatehokkaaksi suunniteltuja, integroiduilla aurinkopaneeleilla varustettuja sähköautoja. Sähköautolla voidaan siten ilmastosta riippuen ajaa jopa 20 000 kilometriä vuodessa aurinkovoimalla.
Julkaistu: 23.4.2021

Bridgestone sovelsi kevyttä ja ympäristöystävällistä ENLITEN-teknologiaansa Lightyear Oneen räätälöityihin Turanza Eco renkaisiin. Tuloksena oli merkittävästi parempi tehokkuus, joka pidentää akun kestoikää, maksimoi ajoneuvon toimintasäteen ja vähentää ympäristövaikutuksia.

Bridgestone, 90 vuoden ajan osaamistaan kartuttanut maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja, on julkistanut eksklusiivisen kumppanuuden Alankomaissa toimivan liikkuvuusratkaisujen innovoijan Lightyearin kanssa. Bridgestone on suunnitellut renkaat maailman ensimmäiseen pitkän toimintasäteen aurinkosähköautoon, Lightyear Oneen, jonka on määrä tulla markkinoille tämän vuoden loppuun mennessä.

Bridgestonen tuoreiden tutkimusten mukaan 50 prosenttia eurooppalaisista autoilijoista harkitsee täysin sähköllä toimivan auton hankkimista, ja 37 prosenttia on edelleen epäilevällä kannalla tehokkuuteen ja toimintasäteeseen liittyvien huolien vuoksi.

Lightyear One ratkaisee nämä ongelmat tarjoamalla ennennäkemättömän laajan toimintasäteen, 725 km, ja jopa kolminkertaisen energiatehokkuuden verrattuna markkinoilla nykyisin oleviin sähköajoneuvoihin. Ajoneuvo latautuu suoraan auringosta katolla olevien aurinkopaneelien avulla, mikä minimoi CO2-päästöt ja lataustarpeen sekä maksimoi tehokkuuden.

Lightyear on saavuttanut tämän uskomattoman suorituskyvyn venyttämällä nykyteknologian rajoja ja suunnitellut markkinoiden tähän asti aerodynaamisimman auton hyödyntämällä merkittäviä edistysaskeleita monilla eri ajoneuvosuunnittelun alueilla. Lightyear halusi tukea tätä ainutlaatuista suorituskykyä ja parantaa auton tehokkuutta entisestään, ja siksi yritys haki rengasta, jolla on erittäin alhainen vierintävastus ja kevyt paino, jotta akku kestäisi mahdollisimman pitkään, autolla olisi mahdollisimman suuri toimintasäde ja ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman pienet.

Bridgestone kehitti Lightyear Oneen räätälöidyt Turanza Eco renkaat, joissa yhdistyvät ensimmäistä kertaa yhtiön mullistava, kevyt ENLITEN-teknologia ja ologic-teknologia. Nämä teknologiat alentavat renkaan painoa käyttämällä vähemmän raaka-aineita koko valmistusprosessin aikana ja pienentävät vierintävastusta innovatiivisen kulutuspinnan, suurempien halkaisijoiden, korkeiden rengaspaineiden ja ohuen muotoilun avulla.

Renkaan erittäin alhainen vierintävastus tarkoittaa myös, että Lightyear Onessa voidaan käyttää kevyempää akkua. Vaihtoehtoisiin sähköautonrenkaisiin verrattuna Turanza Eco renkaat kasvattavat auton toimintasädettä matkan, joka vastaa yli 90 kg:n pudotusta auton painossa[2]. Paitsi että rengas pidentää Lightyear Onen latausten välistä ajomatkaa, sen silican jakautumista on parannettu soveltamalla uutta sekoitusteknologiaa. Renkaiden paino alenee kaikkiaan 3,6 kg (noin 10 %) ajoneuvoa kohti.[3] Kilometrituloksesta[4] ja pidosta ei silti ole tingitty.

Turanza Eco renkaiden kyljissä on ensimmäistä kertaa uusi Bridgestone EV -merkintä. Bridgestone EV -merkintää käytetään renkaissa, jotka on valmistettu varta vasten sähköautoihin. Se osoittaa, että renkaalle on suoritettu tiukat testit, joiden tuloksena se on saanut autonvalmistajien hyväksynnän. Nämä renkaat tukevat sähköajoneuvojen ainutlaatuisia ominaisuuksia ja täyttävät autonvalmistajien ajoneuvon toimintasäteelle, hallittavuudelle ja renkaan käyttöiälle asettamat vaatimukset.

Bridgestone hyödynsi myös virtuaalista renkaankehitysteknologiaansa, joka mahdollistaa renkaan suorituskyvyn tarkan mallinnuksen ilman, että rengasta tarvitsee fyysisesti valmistaa ja testata. Näin säästetään jopa 40 000 testikilometriä todellisissa olosuhteissa ulkona ja ajoneuvoissa. Lisäksi se voi lyhentää tuotekehitykseen kuluvaa aikaa jopa 50 prosentilla[5].

Perusta Lightyear Onelle luotiin Bridgestone World Solar Challengessa, Australian erämaan halki ajetussa 3000 kilometrin kisassa, joka venyttää teknologisten innovaatioiden ja aurinkokäyttöisten autojen rajoja. Bridgestone on tehnyt kahdeksan vuoden ajan yhteistyötä Eindhovenin teknillisen yliopiston ja Lightyearin taustalla olevan tiimin kanssa. Lightyearin takana oleva talli Solar Team Eindhoven voitti Bridgestone World Solar Challengen Cruiser Cupin neljä kertaa peräkkäin vuosina 2016–2019.

”Lightyearin lähestymistapa kestävään liikkuvuuteen teki vaikutuksen heti kun talli lähti mukaan Bridgestone World Solar Challengeen, ja siksi olemme innoissamme, että saamme olla mukana Lightyear One projektissa. Bridgestone on sitoutunut vähentämään CO2-päästöjään 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja siirtymään sataprosenttisesti kestävän kehityksen mukaisten materiaalien käyttöön vuoteen 2050 mennessä, ja näiden tavoitteiden saavuttamisessa strategiset kumppanuudet ovat ratkaisevan tärkeitä”, kertoo Bridgestone EMIAn operatiivinen ja tekninen johtaja Emilio Tiberio.

”Olemme erityisen iloisia tästä kumppanuudesta Bridgestonen ja Lightyearin välillä. Se tuo yhteen kaksi yritystä, joilla on sama visio kestävän liikkuvuuden tulevaisuudesta. Maailma on jo nyt ennennäkemättömien muutosten ja haasteiden keskellä, ja innovaatioiden ja huipputeknologian avulla voimme yhdessä tarttua mahdollisuuksiin ja rakentaa kestävämpää maailmaa”, visio Lightyearin pääjohtaja Lex Hoefsloot.

(Lähde ja kuvat: Lightyear ja Bridgestone)

2 kommenttia