Tuulilasi

Boschilla uskotaan yhä polttomoottoreihin: ”On pystyttävä katsomaan moneen eri suuntaan”



Boschilla uskotaan yhä polttomoottoreihin: ”On pystyttävä katsomaan moneen eri suuntaan”

Volkswagenin kanssa tiivistä yhteistyötä tekevä Bosch on jo tuntenut nahoissaan dieselpäästöhuijausten vaikutukset.
Kuvat Bosch

Maailman suurimman autonosien ja ohjelmistojen toimittajan Boschin johtaja Volkmar Denner kertoo kuitenkin Automobilwochelle, ettei kyse ole mistään katastrofista.

”Tällä hetkellä meillä on dieselien suhteen ihan hyvä tilanne. Saksassa ja Euroopassa markkina on toki laskenut, mutta olemme vastaavasti pystyneet kasvamaan Kiinan hyötyajoneuvomarkkinoilla, mikä on isossa kasvussa”, Denner kertoo.

”Juuri hyötyajoneuvomarkkinoilla on tapahtumassa iso positiivinen muutos. Jos sitä ei olisi, sillä olisi varmasti iso merkitys meidänkin työllistämismahdollisuuksiimme.”

Bosch rakentaa esimerkiksi sähköautojen moottoreita, miksi he eivät ala itse rakentaa myös autoja?

”Se tekisi meistä nykyisten asiakkaidemme kilpailijoita. Olemme hyvin tyytyväisiä rooliimme tavaran- ja osientoimittajana, meillä on lukuisia asiakkaita. Emme ole lähdössä kilpailemaan lopputuotteilla eli autoilla”, Denner vakuuttaa.

Sivusto kysyi myös, miten kauan Bosch aikoo investoida polttomoottoritekniikkaan.

”Se on hyvin paljon kiinni autonvalmistajista. Vuoden loppuun mennessä odotamme uusia päästörajoituksia EU-alueelle. Varmaa on, että ne tulevat kiristymään. Ja se herättää toki kysymyksen, millaisilla teknologioilla ne ovat saavutettavissa. On silti harhakuva ajatella, että uudet päästötavoitteet voitaisiin saavuttaa ilman uusia hyvin kehittyneitä diesel- ja bensiinimoottoreita.”

”Me emme halua rajoittaa omia toimiamme keskittymällä ainoastaan tulevaisuuden moottoriteknologiaan. Olisi vielä aivan liian aikaista sellaiseen. Meidän on pystyttävä katsomaan moneen eri suuntaan samanaikaisesti. Autonvalmistajat tekevät koko ajan erilaisia moottoreita tehtaillaan, meidän on tavarantoimittajana pysyttävä heidän perässään, oli kyse sitten dieselien, bensiinimoottorien tai sähkömoottorien osista”, Denner sanoo.

Julkaistu: 25.9.2017