Tuulilasi

Bosch pohtii 20 miljardin investointia akkukennoihin

Bosch pohtii 20 miljardin investointia akkukennoihin

Maailman suurin autoteollisuuden komponenttivalmistaja Bosch investoi rajusti sähköautojen komponentteihin tukeakseen autoteollisuuden siirtymää kohti yhä suurempaa sähköistymistä.
Kuvat All Over Press
Mainos

Akkukennoja yhtiö ei kuitenkaan valmista, mutta nyt se suunnittelee investoivansa juuri akkukennojen tuotantoon.

”En tiedä yhtään yhtiötä, joka valmistaisi niin laaja-alaisesti autoteollisuuden komponentteja kuin me. Tulemme ensi vuonna tekemään päätöksen akkukennojen tuotannosta”, sanoo Boschin johtaja Volkmar Denner Handelsblattille.

Dennerin mukaan Bosch laittaa heti ison pyörän pyörimään, jos se päättää lähteä valmistamaan akkukennoja.

”Olemme innovaatiojohtaja kaikilla aloilla, joilla operoimme, se on oleellinen osa yhtiön strategiaa. Ykköspaikka akkukennojen valmistajana tarkoittaisi yli 20 % markkinaosuutta. Oletemme, että vuoteen 2030 mennessä tarve on noin 1000 gigawattitunnin akkukapasiteetille. Joten meidän olisi pystyttämä tuottamaan akkukapasiteettia 200 gigawattituntia. Se tarkoittaa karkeasti arvioiden 20 miljardin dollarin investointeja. Se ei ole Boschille mikään kynnyskysymys taloudellisesti, mutta meidän pitää tehdä tarkka arvio yritystoiminnan näkökulmasta, sillä tähän liittyy paljon riskejä.”

Jos Bosch lähtee leikkiin mukaan, se alkaa valmistaa uuden sukupolven solid state -akkukennoja. Niissä kiinteät elektrolyytit korvaavat nestemäiset elektrolyytit. Solid state -akuilla on runsaasti etuja perinteisiin litiumioniakkuihin verrattuna. Se mahdollistaa suuremmasta energiatiheydestä johtuen tavallista akkua pidemmän toimintamatkan. Samalla tekniikka vähentää huomattavasti latausaikaa − akku latautuu täyteen vain minuuteissa.

Julkaistu: 15.12.2017