Autot ja liikenne
Tuulilasi

BMW pomo: ”Kukaan ei tiedä, kuinka monta sähköautoa myydään 2020, 2021 ja 2025” − ei laita siksi kaikkia munia samaan koriin

BMW pomo: ”Kukaan ei tiedä, kuinka monta sähköautoa myydään 2020, 2021 ja 2025” − ei laita siksi kaikkia munia samaan koriin

BMW:n toimitusjohtaja Harald Krüger on todennut Autonewsille, että BMW panostaa jatkossa mallisarjoissaan sekä polttomoottoreihin, hybrideihin ja täyssähköautoihin.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda
Mainos

Tämä johtuu siitä, että kukaan ei vielä tässä vaiheessa tiedä, kuinka paljon sähköautoja, pistokehybrideitä ja polttomoottoriautoja myydään noin viiden vuoden päästä. BMW haluaa siis tarjota jokaisesta mallisarjastaan vaihtoehtoja. Samalla tehtaalla aiotaan valmistaa kaikkia kolmea vaihtoehtoa.

BMW haluaa välttää ongelmat, joissa jotkin autotehtaat käyvät puolitehoilla ja toiset ovat aivan kapasiteettinsa ylärajoilla. Esimerkiksi Daimler on jo nyt kärsinyt ongelmista, että joidenkin tehtaiden työntekijät ovat uhkailleet työnseisauksilla, jos heidän tehtaillaan ei aiota tehdä uusia sähköautoinvestointeja.

BMW joutuu myös investoimaan uusiin joustaviin pohjaratkaisuihin, joissa sekä hybridi- ja sähköautomallit ovat mahdollisia tavallisten polttomoottoriautojen rinnalla. Useimmat muut valmistajat ovat päätyneet ratkaisuihin, joissa ne kehittävät täysin oman sähköautorakenteen. Näin he pääsevät hyödyntämään parhaiten sähköautojen rakenteen mahdollistamia tilahyötyjä.

BMW:n ensimmäiset kolmella eri voimanlähteellä tarjottavat mallit ovat näillä näkymin tuleva 3-sarja sekä X3. Molempien mallien sähköversiot ovat tulossa markkinoille noin 2019−2020.

Müncheniläisten strategiamuutos on merkittävä, sillä aiemmin he panostivat i-sähköautobrändiin, jossa i3-sähköautoa ja i8-urheiluautoa valmistettiin erillisinä malleina omalla tehtaallaan.

Lähde: Autonews

Julkaistu: 8.8.2017