Tuulilasi

BMW:n johtaja: "Polttomoottoriautot elävät vielä ainakin 30 vuotta - sähköistymistä on ylihypetetty"


Vaikka BMW onkin panostanut valtavasti sähköautoihin, se jatkaa edelleen isoja investointeja myös polttomoottoreihin lähitulevaisuudessa.
Kuvat BMW

Syynä on se, että vaikka sähköautoista kohkataan kovasti, ei polttomoottoriautojen kuolema ole vielä lähellekään näköpiirissä.

”Optimistisimpienkin arvioiden mukaan vuonna 2025 korkeintaan 30 % uusista autoista on täyssähköautoja tai lataushybridejä. Se tarkoittaa sitä, että noin 70-80 % autoista on edelleen polttomoottori”, sanoo BMW:n kehitystyöstä vastaava johtokunnan jäsen Klaus Fröhlich Automotive Newsille.

Hänen mukaansa dieselmoottorit tulevat elämään vielä ainakin 20 vuotta ja bensiinimoottorit 30 vuotta.

”On edelleen paljon isoja alueita, missä ei ole latausinfraa kuten Venäjä, Lähi-Itä ja Kiinan länsipuoli. Siellä polttomoottoriautoihin tullaan luottamaan vielä pitkään. Sen sijaan Kiinassa esimerkiksi Pekingin ja Shanghain alueilla uudet autot tulevat olemaan lähes täysin sähköistettyjä jo kymmenessä vuodessa. Euroopassa uskon, että lataushybridit saavat enemmän jalansijaa kuin täyssähköautot. Autojen sähköistymistä on ylihypetetty. Fakta on, että sähköautojen valmistuksessa tarvittavat akkujen raakamateriaalit tekevät niistä edelleen paljon kalliimpia. Hinnat voivat jopa nousta, jos näistä raakamateriaaleista alkaa tulla pulaa”, Fröhlich ennustaa.

Vaikka BMW jatkaakin polttomoottoriautojen valmistusta, niiden kirjo tulee supistumaan. Esimerkiksi Euroopassa yhtiön 1,5-litrainen kolmisylinterinen dieselmoottori putoaa valikoimasta, koska sen saaminen maanosan tiukentuvien päästörajojen mukaiseksi tulisi liian kalliiksi.

”Myös ylemmän luokan premium-malleissamme oleva 400-hevosvoimainen kuusisylinterinen dieselmoottori putoaa pois, sen korvaaminen tulisi liian kalliiksi, lisäksi sellainen olisi hyvin hankala rakentaa, koska siinä on neljä turboahdinta”, Fröhlich kertoo

BMW jatkaa yhä neli- ja kuusisylinteristen moottorien kehitystä, mutta niihin tulee jatkossa korkeintaan kolme turboa.

Bensiinimoottoreiden puolella V12-myllyt ovat elinkaarensa ehtoossa, mutta V8:ien kehitystä tultaneen edelleen jatkamaan.

Julkaistu: 28.6.2019