Tuulilasi

BMW joutumassa tullitariffisodan isoksi maksumieheksi



BMW joutumassa tullitariffisodan isoksi maksumieheksi

BMW on ollut isoine tehtaineen Yhdysvaltain autoteollisuuden nousun symboli, mutta nyt siitä on tullut sen sijaan symboli sille uhkalle, minkä yhdysvaltalaiset autonvalmistajat ainakin presidentti Donald Trumpin hallinnon mukaan kokevat.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat BMW

BMW:n Etelä-Carolinan Spartanburgin tehdas sijaitsee Trumpin ydinmailla. Viime vuonna se oli maasta vietyjen autojen ykkönen yhteensä 272 346 autolla. BMW:n mukaan niiden arvo oli 8,8 miljardia dollaria. BMW peittosikin vientilukemissa kaikki yhdysvaltalaiset autonvalmistajat.

“Voimme sanoa alentaneemme Yhdysvaltain kauppavajetta yli miljardilla dollarilla viime vuonna”, BMW kertoi lausunnossa, jonka se toimitti Yhdysvaltain kauppaministeriölle.

Ja silti juuri BMW on nyt sysätty Yhdysvaltain, Kiinan, Meksikon ja EU:n välisen kauppasodan ytimeen, sillä Trumpin mukaan ulkomaiset autonvalmistajat vahingoittavat raskaasti Yhdysvaltain omaa autoteollisuutta.

BMW on nyt kahden tulen välissä. Hallinto uhkaa jopa 25 % tullitariffeilla autoille, jotka tuodaan Euroopasta tai Meksikosta. BMW rakentaa parhaillaan valtavaa tehdasta Meksikoon.

EU ja Kiina ovat asettamassa Yhdysvalloista tuotaville autoille vastatoimena isoja tullitariffeja, joten BMW uhkaa jäädä kauppasodan isoksi maksumieheksi.

”BMW:n Spartanburgin tehdas on ainoa nettoviejä yhdysvaltalaistehtaista ulkomaille tällä hetkellä. Se vie täällä tuotetuista autoista 70 % ulkomaille, 120 eri maahan. Ilman muuta se pitäisi vapauttaa tullitariffeista”, sanoo Etelä Carolinan kauppaministeri Bobby Hitt, joka oli aiemmin BMW:n Spartanburgin tehtaan puhemies.

Yhdysvallat on perustellut tullitariffeja kansallisen turvallisuuden nimissä, mutta Yhdysvaltain autoteollisuuden ja -kauppiaiden yhdistyksen mukaan maan suunnittelemat tullitariffit tulevat pikemminkin heikentämään myös Yhdysvaltain omaa autoteollisuutta.

"Tariffit eivät ole kenenkään mielestä hyvä idea"

BMW on kuitenkin toistaiseksi kiistänyt, että se tulisi vähentämän tuotantoaan Yhdysvalloissa kauppasodan vuoksi.

”Ei ole olemassa yhtäkään autoteollisuuden yritystä, jonka mielestä nämä tullitariffit olisivat hyvä idea”, sanoo washingtonilaisen konsulttiyrityksen Trade Partnership Worldwide LLC:n johtaja Laura Baughman.

”Monet politiikan asiantuntijat näkevät tämän asian niin, että se pönkittää Trumpin hallinnon poliittisia päämääriä hänen hallintokautensa puolivälissä. Tässä on kyse poliittisesta pelistä”, Baughman sanoo Automotive Newsille.

BMW joutuu kuitenkin nyt arpomaan, kuinka se tekee oman tuotantonsa suhteen Yhdysvalloissa, samalla se joutuu myös kamppailemaan Yhdysvaltain poliittista peliä vastaan, mitä se ei koskaan kuvitellut joutuvansa tekemään.

”Jos näillä tariffeilla pyritään vähentämään Yhdysvaltain kauppavajetta, me pyydämme kunnioittavasti, että niiden yritysten asemaa tarkasteltaisiin uudelleen, jotka jo vajetta oleellisesti viennillään vähentävät”, BMW kirjelmöi kauppaministeriölle.

On huhuttu, että jos tullitariffit tulevat voimaan, BMW keskittää jatkossa tuotantoaan yhä enemmän Kiinaan. Jo nyt se lisää X3:n tuotantoaan Kiinassa, mutta sillä ei ole merkitystä Yhdysvaltain tuotannolle. BMW:n mukaan se pikemminkin lisää työpaikkoja ja kiihdyttää tuotantoaan Spartanburgissa ainakin toistaiseksi, koska tehtaalla aletaan valmistaa uutta X7-mallia tänä vuonna.

Tällä hetkellä Euroopasta tuotavilla autoilla on Yhdysvalloissa 2,5 % tullimaksu, kun taas EU perii 10 % Yhdysvalloista tuoduilta autoilta.

”Uskon vahvasti, että Trumpin hallinto pitää tariffit ennallaan edullisimpien massatuotantoautojen kohdalla, mutta iskee luksusautoihin kuten BMW:hen, Porscheen ja Mercedekseen. Miljonääreille ei ole niin väliä, jos auto maksaa hiukan enemmän. Mutta juuri tämä tulee satuttamaan erityisesti BMW:tä”, sanoo Peterson Institute for International Economicsin asiantuntija Gary Hufbauer.

Julkaistu: 16.7.2018