Tuulilasi

BMW jättää autonäyttelyt vähemmälle: "Tämä on huomattavasti parempi formaatti ja intensiivisempi tilaisuus"


BMW aikoo jatkossa lanseerata autojaan muunlaisissa tilaisuuksissa kuin perinteisissä autonäyttelyissä. Moni autonvalmistaja kokee, ettei heidän viestinsä mene perille isoissa näyttelyissä; siksi he haluavatkin mieluummin järjestää kokonaan omia esittelytilaisuuksiaan.
Kuvat BMW

25. kesäkuuta BMW sai Müncheniin paikalle yli 400 ihmistä – mediaa, analyytikoita ja autoteollisuuden vaikuttajia - kun se esitteli uusia tuotteitaan ja kertoi tulevaisuuden suunnitelmista sähköistymisen, autonomian ja liitettävyyden osalta. NextGen-niminen tilaisuus oli samanlainen kuin Fordin Go Further. Ford aloitti vastaavat tilaisuudet Euroopassa jo 2012, kun se esitteli uuden Mondeon.

Tuon jälkeen Ford on jättänyt väliin useita merkittäviä autonäyttelyjä Euroopassa. Marraskuussa 2013 se esitteli uuden Mustangin Barcelonassa, 2016 Fiestan Kölnissä ja tämän vuoden huhtikuussa Kugan Amsterdamissa, kaikki omissa Go Further -tilaisuuksissaan.

”Mielestäni meidän oma NextGen on huomattavasti parempi formaatti ja intensiivisempi tilaisuus kuin jokin autonäyttely. Myös dialogia ihmisten kanssa syntyy todella paljon enemmän”, kertoo BMW:n tekninen johtaja Klaus Fröhlich.

Münchenissa BMW esitteli uutuuksistaan 8-sarjan Gran Coupen, M8 coupen ja cabrion, uuden 1-sarjan viisiovisen hatchbackin, 3-sarjan Touring wagonin ja uudistetun X1 kompaktin SUV:n. Suurimman huomion varasti kuitenkin konseptiauto Vision M Next. M-perheen täyssähköisessä konseptissa on 600 hevosvoimaa, lataushybridillä voi ajaa jopa 100 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.

”En usko, että isosta mielenkiinnosta huolimatta Vision M Next olisi varastanut liiaksi huomiota muilta uusilta malleiltamme. Tärkeintä on, että BMW:stä puhutaan”, yhtiön myynti- ja markkinointijohtaja Peter Nota sanoi.

Evercore ISI:n analyytikko Arndt Ellinghorst oli yllättynyt NextGen-tapahtumasta.

”Olin yllättynyt, kuinka suuresta tapahtumasta oli kyse. Voin hyvin nähdä, että tällaiset tapahtumat tulevat jatkossa syrjäyttämään perinteiset autonäyttälyt. Näissä on helpompi saada oma viestinsä perille, luoda kontakteja ja lisäksi tällaiset ovat autonvalmistajille paljon halvempia kuin perinteiset autonäyttelyt”, Ellinghorst näkee.

Julkaistu: 5.7.2019