Tuulilasi

BMW ja Daimler isoja häviäjiä Kiinan ja USA:n kauppasodassa

BMW ja Daimler isoja häviäjiä Kiinan ja USA:n kauppasodassa

Kiina on uhannut vastata Yhdysvaltojen tullitariffien nostolle nostamalla Yhdysvalloista tuotavien autojen tuontitullia 25 %. Tämä iskisi rajusti etenkin Daimleriin ja BMW:hen – jopa paljon enemmän kuin yhdysvaltalaisiin autonvalmistajiin.
Kuvat BMW
Mainos

Tämä maksu osuisi juuri pahasti Mercedekseen ja BMW:hen, sillä ne valmistavat Kiinaan tarkoitettuja mallejaan Yhdysvalloissa”, sanoo Evercore ISI:n analyytikko Arndt Ellinghorst.

Myös Teslalle isku olisi kova, sen sijaan muut Yhydsvaltalaiset isot autonvalmistajat ovat jo siirtäneet tuotantoaan Kiinaan. Niin on tehnyt myös saksalaisbrändeistä Volkswagen.

BMW vie tällä hetkellä eniten autoja Yhdysvalloista Kiinaan, se joutuisi Evercore ISI:n laskelmien mukaan maksamaan ylimääräisiä tullimaksuja 965 miljoonaa dollaria.

BMW:n maailmanlaajuisesti suurin tehdas on USA:n Spartanburgissa, missä se valmistaa X3, X4, X5, X6 ja X7 SUV:eja. Kiinan uhkaus on herättänyt BMW:llä ajatuksia tuotannon sirtämisestä muualle.

Uuden tehtaan rakentaminen kuitenkin maksaa miljoonia ja vie aikaa.

Meidän on tehtävä tästä päätös, vaikka ei tämä helppo tilanne ole. Meksiko voisi olla yksi vaihtoehto”, sanoo BMW:n hallituksen jäsen Peter Schwarzenbauer Reutersille.

Daimler puolestaan valmestaa Mercedeksen SUV:eja Yhdysvaltain Vancessa, se kärsisi tullimaksujen nostosta 765 miljoonaa dollaria.

Viime vuonna BMW vei Yhdysvalloista Kiinaan 64 000 autoa, Mercedes 51 000.

Tässä on tämän kauppasodan suuri dilemma, josta kärsivät ne, joita varten se ei ole tarkoitettu”, analyytikko Ellinghorst sanoi.

Julkaistu: 7.4.2018