Tuulilasi

BMW ja Daimler historialliseen yhteistyöhön

BMW ja Daimler historialliseen yhteistyöhön

Johtavat saksalaiset premium-autonvalmistajat BMW ja Daimler ovat yhdistäneet voimansa kilpaillakseen yhteiskäyttöpalveluiden ja sähköautojen latauspalveluiden suhteen Uberin sekä kiinalaisen Didi Chuxinkin kanssa.
Kuvat All Over Press
Mainos

On melkoisen ennennäkemätöntä, että kaksi toisiaan vastaan kilpailevaa isoa yritystä perusta yhteisyrityksen. Nyt niin kuitenkin on. Yhteiskäyttöyritykset Car2Go ja DriveNow yhdistävät voimansa yhdeksi yritykseksi. Sekä BMW että Daimler omistavat uudesta yhtiöstä 50 %.

Yhtiöiden tiedotteen mukaan ne haluavat tarjota kuluttajille maailmanlaajuisesti älykkään ja saumattoman liitettävyyden kuljetuspalveluissa, yrityksen tarkoituksena on vallata nopeasti iso osa vastaavien palveluntuottajien markkinoista. Samalla BMW ja Daimler kuitenkin jatkavat kilpailijoina perinteisillä automarkkinoilla.

”Me olemme perinteisen autoteollisuuden pioneereja, emmekä halua jättää tulevaisuuden urbaanin liikkumisen haastetta muiden yhtiöiden vastuulle”, sanoo Mercedeksen brändin omistavan Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche.

Konsulttiyritys PwC on arvioinut, että perinteisten autonvalmistajien uhkana on joutua marginaalipelureiksi rikkaiden teknologiayritysten tunkeutuessa yhä enemmän kuljetuspalvelujen markkinoille. Niiden on yksinkertaisesti pakko ryhtyä tarjoamaan samanlaisia palveluja. PwC:n mukaan perinteisten autonvalmistajien tuotto-osuus maailmanlaajuisesti on putoamassa nykyisestä 85 % jopa vain 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Evercore ISI:n arvostetun analyytikon Arndt Ellinghorstin mukaan Daimlerin ja BMW:n yhteisyritys on järkevä paitsi heidän myös kuluttajien kannalta.

”Yhteiskäyttöpalveluissa ja liitettävyydessä on tällä hetkellä paljon pelaajia kentällä. Nähdäksemme kuluttajat haluavat kuitenkin mieluummin vain muutaman palveluntuottajan sen sijaan, että näitä applikaatioita olisi lukematon määrä. Perinteisen autoteollisuuden yhteistyötä ehdottomasti tarvitaan, jos ja kun ne haluavat kääntää nämä uusien liikkumispalveluiden mahdollisuudet voitolliseksi liiketoiminnaksi”, Ellinghorst arvelee.   

Aiemmin maaliskuussa Daimler hankki Europcarin 25 % osuuden Car2Gosta noin 70 miljoonalla eurolla.

Julkaistu: 1.4.2018