Tuulilasi

Bensiinimoottori käy kuin diesel − Miksi Mazdan uusi moottori on niin käänteentekevä?

Bensiinimoottori käy kuin diesel − Miksi Mazdan uusi moottori on niin käänteentekevä?

Mazda on julkistanut vallankumouksellisen bensiinimoottorin, jossa bensiini sytytetään kipinän sijaan puristussytytyksellä. Otimme selvää, miksi uudesta polttomoottorista kannattaa vielä innostua.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda
Mainos

Mazda on nykyisistä automerkeistä yksi viimeisiä, joka ei usko sähköautojen vallankumoukseen. Mazdan mielestä polttomoottorissa on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia jäljellä, jolla esimerkiksi kulutuslukemia saadaan laskettua tuntuvasti nykyisestä.

Japanilainen automerkki on julkistanut uuden Skyactiv-X-bensiinimoottorin, jossa hyödynnetään puristussytytystä − siis samaa sytytysmenetelmää kuin dieselmoottoreissa. Autonvalmistajat ovat kautta vuosikymmenien yrittäneet saada menetelmää toimimaan, mutta eivät ole siinä onnistuneet. Esimerkiksi Daimler ja GM ovat yrittäneet kehittää puristussytytyksellä toimivaa bensiinimoottoria laihoin tuloksin.

Mazda itse väittää puristussytytyksen parantavan polttoainetaloutta noin 20−30 prosentilla Mazdan perinteiseen polttomoottoriin verrattuna. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan olevan uudessa moottorissa samalla tasolla kuin Mazdan tämänhetkisissä dieselmoottoreissa. Moottorin kaasunvaste- ja vääntöominaisuudet ovat myös huomattavasti nykyistä paremmat.

Kysyimme VTT:n johtavalta tutkijalta Juhani Laurikolta, onko tässä Mazdan mullistavassa moottorissa oikeasti mitään uutta − ilmeisesti on:

”Onhan tuo ihan uutta, että bensaa poltetaan puristussytytyksellä. Nykyisissä Skyactiv-G -bensamoottoreissa on jo sama geometrinen puristussuhde (14:1) kuin Skyactiv-D dieseleissä, ja tämä on seuraava askel.

Katselin vähän netistä mitä tästä on kirjoitettu, ja jippona näyttäisi olevan sytyttää seos pelkällä puristuksella pienemmillä kuormilla, ja silloin tullaan toimeen pienemmällä polttoainemäärällä eli laihemmalla seoksella kuin kipinäsytytyksellä.

Siitä syntyy parempi polttoainetalous ja matalammat NOx-päästöt, joten tullaan toimeen kolmitoimikatalysaattorilla, joka on halvempi kuin dieseleiden SCR-systeemi.”

Bensiiniä ei sytytetä siis pelkästään puristuksella, vaan mukana on myös perinteinen kipinäsytytys. Kun autoa kuormitetaan vähemmän, on käytössä polttoainetta säästävä puristussytytys, ja kun tehoa tarvitaan lisää, sytytetään polttoaine kipinällä. Näiden kahden menetelmän toimiva yhteispeli on nyt uutta.

Lisäksi Laurikon pointti siitä, ettei kalliita SCR-järjestelmiä tarvita, on mielenkiintoinen. Mazda pystyy siis tarjoamaan bensiinillä kulkevan auton, joka kuluttaa polttoainetta yhtä vähän kuin diesel, huomattavasti edullisemmin kuin vastaavan dieselmoottoriauton. Dieselmoottorien kalliit ja hankalasti toteutettavat SCR-järjestelmät ovat osittain viimeaikaisten diesels

Mazdan uutta bensiinimoottoria ei voi kuitenkaan vielä aivan heti ostaa kaupasta. Mazda tuo sen markkinoille kahden vuoden päästä 2019. He väittävät myös vahvasti, että uuden moottorin ansiosta Mazdan autojen koko elinkaaren päästöt tulevat olemaan alahaisemmat kuin sähköautolla. Tämä siksi, että iso osa maailman sähköstä tuotetaan toistaiseksi tavoilla, joka ei ole kovinkaan puhdasta. Siksi Mazda näkee, että taloudellisella polttomoottorilla on vielä pitkään paikka automaailmassa.

Lähteet: Mazda, Reuters & Juhani Laurikko VTT

Julkaistu: 9.8.2017