Tuulilasi

Baijerilaisten lippulaiva sai nyt myös pistokehybridin – malliston edullisin

Baijerilaisten lippulaiva sai nyt myös pistokehybridin – malliston edullisin

BMW on julkistanut 7-sarjaan 740e pistokehybridimallin. Ekomalli on saatavissa sekä taka- että nelivetona.
Teksti Max Lange
Kuvat BMW
Mainos

BMW:n tuoreeseen lippulaivamalliin on nyt tarjolla malliston taloudellisin malliversio, 740e. Autossa yhdistyvät kaksilitrainen ja nelisylinterinen turbobensiinimoottori tehokkaaseen sähkömoottoriin. Vaikka tämänkaltaisen auton luonteeseen sopisi paremmin kuutoskone, ei nelisylinterinen pata jää alitehoiseksi.

Polttomoottorista itsestään BMW on ottanut irti 258 hevosvoimaa sekä vääntöäkin runsaat 400 Nm. Kun tähän lisätään sähkövoimalinja, kasvaa järjestelmän kokonaisteho 326 hevosvoimaan ja vääntömomentti 500 Newtonmetriin.

Pelkän sähkön turvin iso BMW liikkuu noin reilut 40 kilometriä. Kokonaiskulutukseksi BMW lupaa mallista riippuen 2,1 litrasta 2,5 litraan sadalla kilometrillä. Todellisuudessa tuskin kuitenkaan päästään lähellekään näitä lukemia, kuten pistokehybrideillä on ollut tapana.

740e iPerformance onkin 7-sarjan malliston ehdoton hintakummajainen. Erittäin alhaisen hiilidioksidipäästönsä takia myös auton autoveroprosentti jää todella alhaiseksi. Siksi 740e on malliston edullisin 7-sarjalainen 110 831 eurollaan. Edullisin diesel 730d on peräti 20 000 euroa kalliimpi kuin pistokehybridi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 15.7.2016