Apu

Avun pääkirjoitus: Tärkeitä numeroita


Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro kirjoittaa, että päivystysavun numeron 116 117 on tarkoitus tulla lähiaikoina käyttöön kaikkialla Manner-Suomessa.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

On kahdenlaisia sairastajia. On kursailijoita, ­jotka vähättelevät oireitaan ja odottavat, menevätkö ne ohi ennen kuin hakevat apua. He eivät halua olla vaivaksi. Ja sitten on hätääntyjiä, jotka ­hakeutuvat päivystykseen lievimmästäkin oireesta.

Turha kursailu saattaa käydä jopa hengen päälle. Hätänumeroon 112 pitää soittaa aina, jos on äkillistä hengitysvaikeutta, kovaa rintakipua tai tajuttomuutta tai jos on sellainen tunne, että on vaarassa. Hätä­keskuspäivystäjä kysyy oikeat kysymykset ja lähettää tarvittaessa paikalle ensihoitajat, jotka tutkivat potilaan ja päättävät, pitääkö hänet viedä hoitoon.

Kaikissa muissa tilanteissa tulisi soittaa Päivystysapuun ennen kuin edes harkitsee lähtöä päivystykseen. Numerossa 116 117 vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka osaavat arvioida, onko vaivan vuoksi hakeuduttava hoitoon päivystysaikana.

Päivystyksessä on usein ruuhkaa, ja siellä voi ­joutua odottamaan tuntikausia, jos vaiva ei ole kiireellinen. Reissu saattaa olla myös turha, jos oire on lievä ja hoituisi myöhemmin omalla terveysasemalla. Silloin tulee käännytetyksi kotiin odottelemaan ­terveysaseman avautumista.

Päivystykseen ei myöskään pitäisi mennä hakemaan sairauslomatodistusta. Sen ehtii hyvin hankkia työterveyshuollosta tai terveysasemalta.

Päivystysavun numeron 116 117 on tarkoitus tulla lähiaikoina käyttöön kaikkialla Manner-Suomessa. Sinne vain surutta soittelemaan, jos tilanne ei ole henkeä uhkaava. Turhat päivystysreissut vähenevät, ja vakavaoireiset pääsevät nopeammin hoitoon.

Julkaistu: 25.11.2019