Apu

Avun pääkirjoitus: Suomi kerää autonrotiskoja, syynä verotus

Avun pääkirjoitus: Suomi kerää autonrotiskoja, syynä verotus
Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro vaatii tekoja liikenteen päästöjen puolittamiseksi.
Julkaistu: 5.11.2018

Suomi on luvannut vähentää kasvihuonekaasupäästöjä lähes 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kansallisesti on sovittu vielä kunnianhimoisemmasta tavoitteesta: liikenteen päästöt on puolitettava.

Tätä taustaa vasten oli karmeaa lukea HS:n uutinen, jonka mukaan suomalaiset tuovat nyt ennätystahtiin käytettyjä, keskimäärin kuusi vuotta vanhoja autoja Saksasta ja Ruotsista. Nämä tuontiautot ovat isoja ja niissä on myös isommat päästöt.

Trafin mukaan liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on noussut tasaisesti vuodesta 2008 lähtien, vaikka tavoitteena on ollut uudistaa autokantaa. Autojen keski-iän suhteen sijoitumme samaan luokkaan Itä-Euroopan maiden kanssa.

Pitäisikö verotusta muuttaa?

Mikä on pielessä, kun kehitys kulkee väärään suuntaan? Kyse on autojen verotuskohtelusta. Autoverotus suosii pienikokoisia, pienimoottorisia ja vähäpäästöisiä autoja. Silti isompia autoja halutaan ja tarvitaan. Pitkät etäisyydet, huonokuntoiset tiet, turvallisuus – perusteita isomman auton hankinnalle riittää. Uudet autot ovat kalliita eikä kaikilla ole varaa niihin. Siksi moni päätyy käytetyn auton ostoon.

Näin vaalien alla ja ilmastokatastrofin uhatessa olisi taas syytä puhua liikenteen veropolitiikasta. Uusiutuisiko Suomen autokanta vähempipäästöiseksi, jos autovero poistettaisiin kokonaan? Pitäisikö auton sijaan verottaa sen käyttöä, kerätä tiemaksuja ja nostaa polttoaineveroja? Olemmehan luvanneet puolittaa liikenteen päästöt.

1 kommentti