Eeva

Auttavatko luonnonmukaiset hoidot vaihdevuosivaivoihin?

Auttavatko luonnonmukaiset hoidot vaihdevuosivaivoihin?

Turvekylpyjä, akupunktiota, rajoitettua ruokavaliota vai voimistelua? Vaihdevuosioireita helpottaaksesi valitse itseäsi innostavia hoitokeinoja ja pyri korjaamaan elintapojasi.
Teksti Eeva toimitus
Mainos

Kun vaihdevuosioireet todella piinaavat, kaikkea haluaa kokeilla. Vaikka ystävättären suosittelemat goji-marjat, valeriaanakapselit ja mielikuvaharjoitukset eivät tuntuisi toimivan, kannattaa jatkaa vaihtoehtoisiin keinoihin ja itsehoitoihin tutustumista.

Helpotusta voi tarjota niinkin tuttu paikka kuin sauna. Turvehoidon vaikutusta vaihdevuosiin on tutkinut ensimmäisenä Suomessa naistentautien erikoislääkäri Leena Larva Aino Klinikan Saunakylpylä Suomaassa Valkeakoskella.

”18 naista saunoi turvevartalonaamiossa kahdesti viikossa kolmen viikon ajan. Jo neljännen turvehoitokerran jälkeen naiset näyttivätkin aivan erinäköisiltä. Hoidon jälkeen he tunsivat olonsa virkistyneeksi ja olivat kuin lentoon lähdössä. Naisten kehoista katosi turvotus ja virtsaamisvaivat hävisivät”, Leena Larva toteaa.

Kyseessä ei ollut lääketieteellinen tutkimus, sillä verrokkiryhmää ei ole, mutta tulokset ovat Larvan mielestä myönteisiä. Vaihdevuosioireet saattavat johtua elimistön imunestekierron hidastumisesta, johon turpeen arvellaan vaikuttavan.

Turve on vanhan kansan tuttu

Ennen turpeen laittoa tutkimuksessa saunottiin viisi minuuttia, jotta iho avautui ja muuttui kosteaksi ja vastaanottaisi siten paremmin myös turpeen terveysvaikutukset. Sitten turve levitettiin keholle aina jalkapohjista päälakeen ja 20 minuutin jälkeen se pestiin pois, levättiin hetki ja vettä juotiin desikaupalla.

Leena Larva korostaa, että turvehoito sopii hormonikorvaushoidon ohelle. Kaikki naiset eivät halua tai voi käyttää hormonikorvaushoitoa esimerkiksi suvussa esiintyneen tai itsellä olleen syövän takia.

Turvetta on käytetty pitkään myös kansanparannuksessa Keski-Euroopan kylpy- löissä. Hoidoissa käytettävä mutamainen turve on pitkälle maatunutta, ja sitä testataan laboratoriossa.

Jos turpeella läträäminen ei kiinnosta, perinteinen saunominenkin saattaa vähentää vaihdevuosioireita.

”Usein suomalainen nainen käy pesulla ja lämmittelee hieman miedoissa löylyissä. Se ei riitä, vaan tarvitaan pitkä saunominen kunnollisissa löylyissä, mutta tutkimustietoa tästä ei ole”, Larva toteaa.

Neuloja kuumiin aaltoihin

Vaihdevuosioireisiin voidaan antaa myös akupunktiohoitoa. Tuhansia vuosia vanhassa hoitomenetelmässä käytetään ohuita steriilejä kertakäyttöneuloja, jotka laitetaan akupunktiopisteisiin.

”Pieni nipistys saattaa tuntua, kun neula laitetaan ihoon, mutta muuta kipua ei tunnu”, akupunktioterapeutti Kimmo Siitari TuusKlinikalta kertoo.

Hoito kestää noin tunnin. Yleensä riittää, että sukat saa riisuttua ja kyynärpäät sekä polvet paljaiksi. Makuulla ollessa voi rentoutua ja moni nukahtaakin hetkeksi. Osa ei tunne mitään erityistä ja osa toteaa hoidon tuntuvan jännältä.

”Ennen hoitoa teen alkukartoituksen, jossa keskustelen potilaan kanssa, tunnustelen pulssia ja kyselen oireita”, Siitari kertoo.

Hän painottaa, että akupunktion avulla hoidetaan oireiden lisäksi aina myös niiden taustalla olevia syitä. Näin vaiva voidaan saada kokonaan parannettua tai helpotettua sitä pitkäksi aikaa.

Akupunktio perustuu ajatukselle, että ihminen on kokonaisuus. Neuloilla vaikutetaan sekä mielialaan että koko kehon toimintaan. Joskus yksi ainoa hoito riittää, mutta jos vaiva on jatkunut pidempään, tarvitaan yleensä useampia hoitoja.

”Akupunktion vaikutuksista vaihdevuosioireisiin on tehty useita tutkimuksia. Niiden mukaan akupunktion on todettu helpottavan muun muassa yöhikoilua, kuumia aaltoja ja ärtymystä yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin lääkehoito. Lisäksi akupunktion etuna on se, ettei sillä ole sivuvaikutuksia”, Siitari kertoo.

Kahvi, sokeri ja mausteet pois

Ruokavaliolla on vaikutusta vaihdevuosioireisiin, sillä monet ruoka-aineet lisäävät hikoilua. Siitari ja Larva kehottavat kumpikin jättämään ruokavaliosta pois kahvin, viinin sekä esimerkiksi voimakkaat mausteet. Myös sokerin määrä ruokavaliossa on syytä minimoida.

”Suosittelen kokeilemaan soijan syöntiä. Itse olen kokeillut myös lakan lehteä, mutta se ei tehonnut hikoiluun. Puna-apilassakin saattaa olla kasvihormoneja, jotka auttavat”, Larva toteaa.

Soija sisältää isoflavonoideja. Ne muuttuvat suolistossa genisteiiniksi ja daidtseiiniksi, jotka voivat kiinnittyä betaestrogeeni-reseptoreihin. Yleensäkin kasvissyönti auttaa toisia.

”Kasvisruoka luultavasti stimuloi kehon nestekiertoa. Ihmisestä 80 prosenttia on vettä. Kasvissyöjät ovat usein hoikkia ja kuivahkoja, kun taas paljon hiilihydraatteja nauttiva saattaa olla ylipainoinen ja usein turvoksissa. Kaikki, mikä poistaa turvotusta, voi viedä pois vaihdevuosioireita”, Larva uskoo.

Liikkumalla oireet vähenevät

Tärkeää on lisätä arkiliikuntaa ja urheilla vähintään kolmesti viikossa tunnin verran kerrallaan. Vaatii itsekuria ja motivaatiota huoltaa itseä ja nousta sohvalta.

”Vuosikymmeniä sitten tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, ettei naisvoimistelijoilla ollut vaihdevuosioireita. Lihaksilla onkin suuri merkitys oireiden kehittymiselle, sillä imunestekierron tärkein moottori on poikkijuovainen lihas”, Larva kertoo.

Myös UKK-instituutissa on selvitetty liikunnan ja vaihdevuosien yhteyttä. Jos vaihdevuosi-ikäinen nainen ei ole harrastanut säännöllistä liikuntaa, voi elimistön hormonipitoisuuksien väheneminen aiheuttaa nopeaa kunnon alenemista, painonnousua ja esimerkiksi luiden haurastumista. Myös riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja tyypin 2 diabetekseen kasvaa.

Jokaisen kannattaakin tarkkailla oireitaan ja tehdä niitä asioita, jotka vähentävät vaivoja ja vaikuttavat hyvinvointiin myönteisesti.

”Useimmat voivat yhdistää tarvittaessa hormonihoidon muihin hoitoihin. Kun elämäntavat saa laitettua kuntoon, tarvitsee vähemmän estrogeenia”, Larva toteaa.

Ruuhkavuosien jälkeen itseen keskittyminen ja oman hyvinvoinnin lisääminen voivat tuntua vaikealta, mutta itsensä hoitaminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt. Vaikka se ei vähentäisi merkittävästi vaihdevuosioireita, on se loistava asia tulevia ikävuosia ajatellen.

Toimittaja: Jenny Belitz-Henriksson

Kuvitus: Anu Ikävalko

Juttu on julkaistu Eevan numerossa 08/2016.

Lue lisää:

Vaihdevuodet, osa 1: Hikeä ja unettomuutta

Vaihdevuodet, osa 2: Kiukkua ja kyyneliä

Vaihdevuodet, osa 4: Miksi iho ja hiukset ohenevat vanhetessa?

Vaihdevuodet, osa 5: Näin hidastat vanhenemisen merkkejä

Julkaistu: 31.8.2016