Tuulilasi

Autoteollisuus lirissä sähköautojen kanssa, jos valtiot eivät lähde talkoisiin

Perinteisiltä autonvalmistajilta kesti noin kymmenen vuotta ottaa sähköautojen pelikenttä kunnolla haltuunsa. Jokainen valmistaja tekee jo täyssähköisiä mallejaan – suurin ongelma on, miten ne saadaan myytyä.

Frankfurtin autonäyttelyssä yksi jos toinenkin brändi on esitellyt ekologisuuttaan. Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess vaati myös maiden hallituksia talkoisiin sähköautojen myynnin lisäämiseksi.

Vaikka mainoskampanjat ovat valtavia ja aivopesua pyritään tekemään, kuluttajat ovat silti epävarmoja uudesta teknologiasta: pääsevätkö he autollaan sinne, mihin haluavatkin?

”Ongelmaa ei ole enää sähköautojen valmistamisessa, niitä tulee pian liukuhihnalta. Meidän on saatava tämä kaupallisesti järkeväksi ja pystyttävä myymään sähköautoja todella monille ihmisille”, sanoi PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares.

Eniten sähköautoja on myyty toistaiseksi maissa, joissa sähköautotuki ja muut edut ovat suurimmat. Esimerkiksi Kiinassa täyssähköautojen myynti putosi elokuussa 16 %, kun valtio vähensi tukia. Tämä on valtava ongelma autoteollisuudelle. Toki hintoja voi pudottaa, mutta silloin autonvalmistajat tekevät miinusmerkkistä tulosta.

”Sähköautoista on puhuttu jo vuosia, mutta vasta nyt olemme saaneet ensimmäisiä tuotantoautoja. Pitäisikö niitä juhlia, kun monet niistä tekevät tappioita valmistajilleen?” kysyy Sanford C. Bernsteinin analyytikko Max Warburton.

Euroopassa lataushybridit ja täyssähköautot haukkasivat viime vuoden kokonaismyynnistä vain 2 prosentin palasen, näistäkin kirkkaasti suurin osa oli lataushybridejä. Autonvalmistajilla on taatusti edessä laihoja vuosia. Parannusta ei voi odottaa ainakaan viiteen vuoteen, vasta noin vuonna 2025 akkujen hintojen oletetaan laskevan riittävästi.

Esimerkiksi Saksassa hallitus pohtii ilmastonmuutosta ensi viikolla, autonvalmistajilla on kädet ristissä, että sähköautojen tuki saataisiin suuremmaksi. Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA puolestaan vetosi valtioden johtoon, että vuoteen 2030 mennessä Eurooppaan saataisiin 2,8 miljoonaa sähköautojen latauspistettä, mikä olisi 20-kertainen määrä verrattuna viime vuoden tilanteeseen.

”Me tarvitsemme vahvaa tukea. Jos latausinfrastruktuuri ja tuet eivät parane, emme pysty myymään riittävästi sähköautoja. Pelkkä niiden tarjoaminen asiakkaille ei riitä”, PSA:n Tavares sanoi.

Julkaistu: 12.9.2019
8 kommenttia