Tuulilasi

Autonvalmistajat rahoittavat nollapäästöjä bensasyöpöillä

Autonvalmistajat rahoittavat nollapäästöjä bensasyöpöillä

Autonvalmistajat kuten Mercedes ja BMW rahoittavat uuden ajan päästöttömien autojen kehitystyötä komeilla coupeilla ja varsinaisilla bensasyöpöillä.
Kuvat BMW
Mainos

Geneven autonäyttelyssä BMW julkisti erittäin suorituskykyisen M8 Gran Coupen, Mercedes puolestaan neliovisen AMG GT coupen V8-moottorilla. Se tuottaa päästöjä noin tuplasti enemmän, mitä EU normisto sallii vuodesta 2021 alkaen.

On ironista, että näillä bensasyöpöillä rahoitetaan vähäpäästöisten autojen kehitystyötä. Samaan sarjaan kuuluvat myös Audin A7 ja Porschen Panamera. Autojen hinnat huitelevat jopa helposti yli 100 000 eurossa, joten ne eivät ole ihan matti meikäläisten saatavilla. Silti juuri näissä autoissa on erittäin hyvä kate, mikä houkuttaa myymään niitä kulupaineiden vuoksi.

”Markkinoille tulee koko ajan lisää luksustason erittäin suorituskykyisiä neliovisia coupeita. Ne ovat kalliita autoja, jotka kasvattavat brändien arvoa ja voittoja. Ne ovat hyvin suosittuja rahakkaiden urheiluautojen tai superautojen omistajien keskuudessa, hekin tarvitsevat joskus perheautoa”, sanoo IHS Markitin markkina-analyytikko Tim Urquhart.

BMW:llä on jo ennestään yli 80 000 euroa maksava 6-sarjan Gran Coupe ja Mercedeksellä lähes samanhintainen CLS, mutta silti molemmat pukkaavat uusia yhä kalliimpia autoja markkinoille. Näillä voitoilla kehitetään sitten nollapäästöisiksi kutsuttuja sähköautoja ja autonomisia autoja.

BMW arvioi tammikuussa, että sen kehitystyöhön kuluu 7 % vuosimyynnistä 2018, kun normaali luku on noin 5 %. Suurin osa näistä rahoista kuluu uusien teknologioiden kehittämiseen.

(Lähde: Automotive News)

Julkaistu: 8.3.2018