Tuulilasi

Autoliitto: ”Päättäjien tehtävä selväksi Suomen kanta dieseleihin”

Autoliitto: ”Päättäjien tehtävä selväksi Suomen kanta dieseleihin”

Saksan korkein hallinto-oikeus salli tänään tiistaina sen, että vanhempien dieselautojen pääsyä kaupunkien keskustoihin voidaan rajoittaa. Päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartia, Düsseldorfia ja 16 muuta kuntaa, mutta ajokieltojen salliminen voi laajentua myös muihin kaupunkeihin.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Halu ajokieltojen asettamiselle johtuu siitä, että useat saksalaiskaupungit ylittävät jatkuvasti EU:n asettamat raja-arvot typpioksidipäästöille. Typpioksidipäästöt ovat erityisesti dieselautojen haaste. Uusimmissa dieselautoissa päästöjä hillitään muun muassa urealiuoksella.

Useat asiantuntijatahot, kuten Saksan autojärjestö ADAC ovat esittäneet ajokieltojen sijaan ratkaisuksi katalysaattorien jälkiasentamista autoihin, mutta autoteollisuus ei ole asialle lämmennyt kustannussyistä.

Saksan korkeimman hallinto-oikeuden päätös ei vaikuta Suomeen ainakaan välittömästi, mutta asia herättää varmasti keskustelua, mikä voi johtaa markkinahäiriöön.

”Päättäjien tulisi nyt tehdä kerralla selväksi, mitä Suomessa aiotaan tehdä, ettei kuluttajille jää epävarmuutta ja halua lykätä ostopäätöksiään”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Markkinahäiriötä voi aiheuttaa myös Saksan käytettyjen autojen hintatason laskeminen. Jo ennen korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä on ollut nähtävissä käytettyjen dieselautojen hinnan alenemista Saksassa. Jos hinnat alenevat entisestään, käytetyn dieselauton tuonti on entistä houkuttelevampaa.

Julkaistu: 28.2.2018