Tuulilasi

Autoliitto ärähtää sakkomuutoksista – "kansainvälisessä vertailussa ankara"

1


Autoliitto ärähtää sakkomuutoksista – "kansainvälisessä vertailussa ankara"

Autoliiton mukaan sakkojen kaksinkertaistaminen ja ylinopeuksien puuttumiskynnyksen alentaminen olisi ensisijaisesti varojen keräystä liikenneturvallisuustyön sijaan.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Anssi Kienanen

Viime päivinä julkisuuteen on noussut sisäministeriön ja Poliisihallituksen välinen keskustelu poliisin sakotusrajan alentamisesta 5 km/h:iin. Mittalaitteiden epätarkkuuden takia tehtävän varmuusvähennyksen jälkeen se tarkoittaisi rangaistavan nopeusrajoituksen ylityksen rajaksi 2 km/h, sanoo Autoliitto.

Mahdollista puuttumiskynnyksen alentamista on perusteltu liikenneturvallisuudella, mutta todellisuudessa kyseessä on liiton mukaan tavoite kerätä entistä enemmän rahaa rikesakkojen kautta.

Liitto muistuttaa, että liikennevalvonnan tavoitteena on aiemmin ollut liikenneturvallisuuden varmistaminen, joka tapahtui näkyvän poliisivalvonnan avulla. Tällöin oli liiton mukaan mahdollista puuttua välittömästi ajotapoihin, ylläpitää sattumanvaraista kiinnijäämisriskiä ja käyttää harkintaa seuraamuksia määrättäessä. Yksi merkittävä keino on ollut huomautus, liitto toteaa päivän lausunnossaan. Nyt tilalla on automaattinen nopeusvalvonta ja muuta valvontaa on vähennetty.

Jos sakotusrajaa alennetaan, jää huomautuksen mahdollisuus liiton mukaan käytännössä kokonaan pois valikoimasta. Se laskee, että muutos todennäköisesti moninkertaistaisi ajokieltojen määrän. Kun samaan aikaan hallitusohjelmassa on päätetty kaksinkertaistaa sakkotulot valtion tulojen lisäämiseksi, on poliisin liikenneturvallisuustyö painottumassa varojen keräämiseen, liitto summaa.

”Liikenteestä jaettavat seuraamukset tulee aina suhteuttaa teon yleisvaarallisuuteen ja kaikista muista rangaistavista teoista annettaviin seuraamuksiin. Kategorinen liikennesakkojen tuplaaminen valtion budjetin paikkaamiseksi sopii huonosti tähän ajatteluun. Jo nyt liikenteen seuraamusjärjestelmämme on kansainvälisessä vertailussa ankara”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

”Oma kysymys on se, kuinka suuria seuraamusten muutoksia hallinto voi tehdä ilman lainsäätäjän kannanottoa asiaan.”

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 2.7.2015