Autokaupassa näkyy koronan jälkeen vihdoin valoa tunnelin päässä – "Tilauskanta 20 prosenttia plussalla"
Autot ja liikenne
Autokaupassa näkyy koronan jälkeen vihdoin valoa tunnelin päässä – "Tilauskanta 20 prosenttia plussalla"
Autokauppa on kärsinyt koronan aiheuttamien tuotantokatkojen jälkeisestä komponenttipulasta, eikä autoja vieläkään saada markkinoille totuttuun tahtiin.
Julkaistu 10.3.2022
Tuulilasi

Automyynti laski viime vuonna edellisvuodesta 16 % ennen kaikkea komponentti- ja puolijohdepulan vuoksi. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa, onko nämä ongelmat jo ohitettu?

– Autojen toimitusajat ovat tuplaantuneet ja isoilla premium-autoilla jopa triplaantuneet. Kyllä tästä toipuminen edelleen kestää ennen kuin tehtaiden kapasiteetit palaavat ennalleen, se on parin vuoden juttu.

Koska automyynti palaa edes lähelle normaalia?

– Tämän vuoden syksyllä tilanne alkaa helpottaa ja normalisoituu vuoden 2023 aikana. Tilauskantahan on tällä hetkellä oikein hyvä, ihmiset haluavat autoja. Tällä hetkellä alkuvuoden tilauskantakehitys on viime vuoteen nähden +20 %. Jos verrataan viiden vuoden keskiarvoon, missä on kolme ei-koronavuotta, tilauskanta on silti liki 7 % plussalla.

Tämähän kuulustaa lupaavalta; suunta on nyt oikea.

– Juuri kuten tilauskannoista nähdään, mutta toimitusvaikeuksien takia voi olla, että isompi nousu näkyy rekisteröinneissä vasta 2023. Käytettyjen autojen kauppa on käynyt koko ajan erittäin hyvin, viime vuonna autoliikkeet kasvattivat käytetyissä osuuttaan 10 prosenttia.

Pekka Rissa.

Millaiset autot myyvät juuri nyt parhaiten?

– Aivan hurjaa kasvu on ollut keskikokoluokan ja suuremman kokoluokan SUV:eissa. Vuonna 2010 pienet katumaasturit olivat ensirekisteröinneistä 3 %, keskikokoiset 8 % ja isot vain 1 %. Eli yhteensä 12 %. Viime vuonna näiden osuus yhteensä oli 45 %. Muutos on ollut aivan totaalinen.

Mitä Suomessa pitäisi tehdä, että autojen murheellisen korkea 12,6 vuoden keski-ikä saataisiin laskuun?

– Hyvä asia oli se, että viime vuonna ihmiset romuttivat 106 000 autoa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Kahden viime vuoden aikana meillä on ensirekisteröity alle 100 000 uutta autoa vuodessa, kun lukeman pitäisi olla yli 140 000, että autokanta ei enää ikääntyisi. Tietysti sen pitäisi olla vielä vähän enemmän, että autokanta tästä nuorentuisi.

Miksi näin, onko kaikki kiinni tuotantovaikeuksista?

– Suomessa auton hinta on keskimäärin liian kova. Autoveroa pitäisi nyt asteittain lähteä laskemaan ja saada mahdollisimman nopeasti pois tavalla tai toisella. Haastava paikkahan tämä autoveron poisto velkaantuneelle valtiolle toki on.

Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 peräti 700 000 ladattavaa autoa, joista suurin osa täyssähköisiä. Nyt täyssähköautoja on Suomessa 18 000, Onko tavoite millään tavalla realistinen?

– Ei se valitettavasti ole. Jos päästäisiin puoleenkin tuosta määrästä, se olisi hieno homma.

Kommentoi »