Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Voi Volkswagen, mitä menit tekemään!

3


Autohullun päiväkirja: Voi Volkswagen, mitä menit tekemään!

Kulunut viikko on ravistellut päästöskandaalin takia saksalaista autojättiä enemmän kuin kukaan olisi osannut ennakkoon aavistaa. Mitä VW:lle nyt käy?
Teksti Max Lange
Kuvat Taxrebate.org.uk

Vielä reilu viikko sitten VW oli kovassa kurssissa nousemassa maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Frankfurtin autonäyttelyssä oli esitelty lukuisia uusia konsepteja sekä tuotantomalleja, jotka ovat merkittäviä automaailmassa. Martin Winterkorn hykerteli tyytyväisyyttään ja hänen piti perjantaina saada vahvistus jatkolleen VW:n toimitusjohtajan pallilla.

Voi pojat, kuinka paljon reilussa viikossa ehtikään tapahtua. Yhtiön osakkeen arvo romahti parikymmentä miljardia euroa, johtoportaassa on siivottu isolla luudalla ja VW:n brändille imagotappio ei voisi olla suurempi. Huijaaminen on paha asia, mutta tapahtuma sai paljon suuremmat mittapuut kuin ehkä rikkeen todellinen suuruus oli.

Väitän, että VW:lle suurin tappio ei missään nimessä ole rahallinen, vaan se on jossain aivan muualla. VW on menettänyt kasvonsa, ja vielä tässä vaiheessa on mahdotonta sanoa, kuinka paljon skandaali vaikuttaa konsernin automyyntiin. Yrityksen johdosta lähti myös valtavan paljon kokemusta ja osaamista pois, mikä on ollut yksi VW:n tähänastisen menestyksen kulmakiviä. Eihän VW:n autoissa edelleenkään ole mitään suurempaa vikaa, ja ne tulevat myös jatkossakin voittamaan lukuisia vertailuja. Maine on kuitenkin todella työlästä palauttaa.

Vaikka VW:n dieselit ovat nyt julkisessa keskusketelussa todella pahoja ja saastuttavia moottoreita, voivat ihmisten mielissä myös konsernin muut moottorit näyttäytyä pahassa valossa. Ja koska filunkipeliä on jo kerran pelattu, ei olisi täysi yllätys, jos dieseleiden NOx-päästöjen lisäksi VW:lta voisi löytyä myös muita kohteita, joissa rima on alitettu matalimmasta kohtaa. Toivon syvästi, että tämä päästöhuijaus on ainoa paikka, jossa VW on leikkinyt tulella. Lisäfiasko ei tekisi kenellekään hyvää – ei autoteollisuudelle eikä tavallisille autonomistajille.

Diesel no more!

Tapahtumaketju saattaa myös aiheuttaa sen, että dieselien aika alkaa olla ohitse. Yhdysvalloissa peli on menetetty dieselien osalta totaalisesti, sillä kyseisellä markkina-alueella diesel ei ole alkujaankaan suosittu, ja nakuttajia on mainostettu rapakon takana ympäristöystävällisinä autoina (Clean diesel). Kun diesel ei olekaan enää puhdas, ei VW:lla ole hirvittävästi enää myyntivaltteja Yhdysvalloissa.

Euroopassa valitettavasti dieselille voi vähitellen käydä samoin, jos niiden maine on rikottu skandaalin myötä. Onneksi muut autonvalmistajat ovat ilmeisesti läpäisseet testit melko puhtain paperein. Jos muutkin valmistajat ovat huijanneet päästömittauksia, on dieseleiden tulevaisuus todella heikko.

VW:lla on nyt todella pitkä ja kivinen tie kuljettavanaan, rahallisesti ja imagollisesti. On syytä muistaa, että firman autot eivät ole muuttuneet lainkaan huonommiksi viikon aikana. Kuinka paha VW on oikeasti, on jokaisen itse päätettävissä. Huijaamisen tielle ei kuitenkaan kannata enää lähteä, se on selvää.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 27.9.2015