Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Toyotan Suomi-menestyksen salaisuus



Autohullun päiväkirja: Toyotan Suomi-menestyksen salaisuus

Sain kunnian olla todistamassa uusimman Toyota Aveniksen lanseerausta Sveitsissä. Kyseisen reissun aikana minulle viimein valkeni, miksi Toyota menestyy Suomessa.
Teksti Max Lange
Kuvat Vesa Eskola

Muualla Euroopassa Toyota ei välttämättä ole samanlaisessa arvostetussa asemassa kuin Suomessa. Tällä hetkellä maailman suurimman autonvalmistajan paukut Euroopassa ovat verrattain pienet, ja autot eivät ole ominaisuuksiltaan luokkiensa kärkeä. Silti Suomessa Toyota on erittäin suosittu.

Toyotan koko mittakaavasta katsottuna Avensis on pieni ja mitätön malli. Ylempi keskiluokka on kovasti kilpailtu, eikä suurta kasvupotentiaalia ole Euroopassa näkyvissä. Siksi Avensiksen tapauksessa rahaa ei ole liuennut kokonaan uuden mallin suunnitteluun.

En silti usko, että hieman kilpailijoilleen ominaisuuksissaan tasoitusta antava Avensis tulee floppaamaan Suomessa tälläkään kertaa. Toyota on ymmärtänyt yhden valtin, jota sen kilpailijoilla ei ole, nimittäin luottamus.

Luottamusta taustoittaa se fakta, että Suomen teillä kulkee edelleen tuhansia vanhoja Corollia, Carinoita, Camryjä, Hiaceja ja Hiluxeja, jotka ovat toimintakykyisiä vielä reilusti yli parikymppisinäkin.

Sama trendi on selvästi jatkumassa tuoreemmissakin malleissa, sillä Avensiksia on myyty Suomessa yhteensä noin 100 000 kpl, joista 80 000 on vielä liikenteessä. Tämä on kaiken kaikkiaan erittäin vakuuttava lukema.

Mikä on erittäin hienoa, että myös Toyotan Euroopan pääkonttorilla tämä luottamus on ymmärretty. Toyotalla on Euroopassa kaksi mallipilaria – innovation pillar (Prius) ja trust pillar (Avensis). Innovaatiopilariin kuuluvat uraauurtavat ja teknisesti edistykselliset mallit ja ns. luottamuspilariin kuuluvat ne autot, jotka myös Suomessa myyvät.

Suomalaisten vahvasta luotosta uutta Avensista kohtaan kertovat yli 200 ennakkotilausta, jotka on tehty vain kuvien perusteella. Kukaan heistä ei ole tätä autoa vielä livenä nähnyt. Omien alkutuntumieni perusteella voin varmaankin luvata, että he tietävät mitä saavat, ja eivät siksi tule pettymään.

Toyotalta itseltäkin myönnetään, että liian luotettavien autojen valmistaminen ei ole välttämättä hyvää bisnestä. Toisaalta mikään muu asia kuin luottamus ei mahdollistaisi Toyotan nykyisen malliston kilpailukykyistä myyntiä.

Kaikki VW:n TSI-moottoritapaukset tuntien on vain todettava, että toivottavasti Toyota jatkaa samalla pieteetillä autojen valmistamista kuin tähänkin asti, jotta vain tämä luottamus ei häviä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 14.6.2015