Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Tesla lyö nyrkillä muita naamaan!



Autohullun päiväkirja: Tesla lyö nyrkillä muita naamaan!

Tesla onnistui yllättämään kansainvälisen lehdistön julkaisemalla Tesla Energy -akkujärjestelmän, jolla ei ole mitään varsinaista tekemistä autojen kanssa. Elon Musk onkin viemässä tätä sähköautojen valmistajaa mielenkiintoiseen suuntaan.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla Motors

Teslan Elon Muskista on hiljalleen tulossa Piilaakson ”Steve Jobs 2”. Mitä tahansa hän keksii, media kuuntelee ja hurraa. Kaikki hänen keksintönsä tulevat pelastamaan maailmaan jollakin innovatiivisella tavalla.

Juuri julkistettu Tesla Energy onkin mielenkiintoinen pelinavaus modernin akkuteknologian hyödyntämisestä muuallakin kuin vain mobiililaitteissa ja sähköautoissa. Teslan Powerwall on eräänlainen seinään kiinnitettävä akku, joka kerää talteen sähköä silloin, kun sitä on paljon tarjolla, hyödyntää säilöttyä energiaa silloin, kun sille on suurin tarve.

Jos Powerwall on kytketty on aurinkopaneeliin, kerää laite energiaa päivällä auringon paistaessa, ja hyödyntää energiaa yöllä esimerkiksi lamppuihin ja muihin sähkölaitteisiin. Laitteen avulla esimerkiksi kesämökille saisi helposti tuotua sähköt yhdistämättä mökkiä viralliseen sähköverkkoon.

Kuten Teslan autojen akut, myös Powerwall-akut valmistetaan tulevaisuudessa Teslan Nevadaan avattavassa Gigatehtaassa. Tehdas on myös itsessään hyvin erikoinen, sillä kaikki sen tarvitsema energia tuotetaan aurinkopaneeleilla ja säilötään Teslan akkuihin.

Akut muutakin kuin sähköautoja

Miten tämä nyt sitten liittyy mitenkään autoiluun? Teslalla sähköautoilu yritetään nähdä kokonaisvaltaisena tapana hyödyntää sähköenergiaa.

Esimerkiksi kotiin asennetun aurinkopaneelin ja Powerwallin avulla Tesla Model S ladataan yön aikana täyteen ainoastaan auringosta saadulla energialla, eikä lataamiseen käytetä sähköverkosta tulevaa sähköä.

Powerwallin avulla näin voi olla varma, että Teslalla ajaminen ei aiheuta minkäänlaisia ympäristöhaittoja. Tesla yrittää luoda fiksulla tavalla omaa ekosysteemiään, jossa asiakkaalla on Teslan valmistama auto, ja sen sähkö tuotetaan myös laitteistolla, joka on Teslan valmistama.

Samaa ajatteluperiaatetta hyödynnetään mm. Applella, jolloin kaikki käyttämäsi elektroniset laitteet tulevat samalta valmistajalta. Laitteet ymmärtävät toisiaan helposti, eikä ylimääräistä kikkailua tarvita.

Kaikki eivät ymmärrä muuttuvaa maailmaa

Tesla on ensimmäisenä ymmärtänyt sen, kuinka sähköautoja voidaan hyödyntää kokonaisvaltaisesti. Perinteiset autonvalmistajat junnaavat edelleen vanhassa ajatusmaailmassa, eikä kehitys ole sen takia tarpeeksi jyrkkää.

Teslalla hyödynnetään sähköauton tuomia etuja erittäin järkevästi. Heidän konseptillaan autolla ajaminen ei maksa yhtään mitään. Teslan Supercharger-latausasemat ovat ilmaisia Teslan asiakkaille ja Powerwallin avulla jatkossa lataaminen ei maksa kotonakaan mitään.

Mikään ei tietenkään tule ilmaiseksi, ja alkuinvestoinnit ovat varsin suuria, jotta Teslalla ajosta pääsee ylipäätänsä nauttimaan. Perinteisten autonvalmistajien tulee kuitenkin olla varuillaan, koska Tesla on ennakkoluulottomalla ajattelullaan mullistamassa koko maailman energiankäyttöä.

Pelkkä sähköauto mallivalikoimassa ei todellakaan riitä. Sille pitää luoda ekosysteemi, joka tuo asiakkaita merkille monella eri tavalla. Latausasemaverkosto pitäisi olla jo olemassa, ennen kuin autoa voisi edes yrittää myydä. Teslalta on tulossa Suomeenkin tämän vuoden aikana suurimpiin kaupunkeihin Supercharger-latausasemia.

Toisaalta Teslan Elon Muskilla on isot puheet, ja lupaukset saattavat jäädä täyttämättä. Missä ovat BMW 3-sarjaa vastaava Tesla tai jo pidempään luvattu Model X -katumaasturi?

Kaikesta huolimatta Tesla Motors on toistaiseksi ainoa suuremmissa määrissä autoja valmistava yritys, joka todella elää 2010-luvulla.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 3.5.2015