Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Tesla ei ole enää vain sähköauto



Autohullun päiväkirja: Tesla ei ole enää vain sähköauto

Kuluneella viikolla julkaistiin yksi maailman merkittävimmistä sähköautoista, Tesla Model X. Mielenkiintoista kuitenkin oli, että moni tuntui unohtavan julkaisuhekuman yhteydessä, että Model X todella on sähköauto.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla Motors

Tesla on noussut lyhyessä ajassa yhdeksi autoteollisuuden merkittävimmistä pelureista. Vaikka merkin automyynti ei toistaiseksi pääse lähellekään perinteisiä autojättejä, on Tesla onnistunut tuomaan mukanaan valtavaa muutosta autoteollisuuteen.

Kun Tesla Model S julkistettiin parisen vuotta sitten, ei moni vielä uskonut tähän piilaaksolaiseen start-up-yritykseen. Yritys toi markkinoille kieltämättä näyttävän näköisen sähköauton, mutta sähköautoilun perinteiset ongelmakysymykset piinasivat tuolloin takaraivossa.

Vuonna 2015 tilanne on aivan toinen. Model S:ää kehutaan kilpaa ympäri maailman erilaisissa autojulkaisuissa, Insane-moodin kiihdytysaika jaksaa aina vain yllättää kovimmat urheiluautofanitkin ja auton toimintamatkakaan ei kattavan Supercharger-verkoston takia näytä olevan enää niin suuri ongelma.

Teslan katumaasturia, Model X:ää on odotettu jo vuodesta 2012. Auton kehitystyö oli paljon odotettua hitaampaa, ja julksitusta lykättiin muutamaan otteeseen. Model S oli kuitenkin onnistunut luomaan mielikuvan erittäin kilpailukyisestä ja innovatiivisesta autosta, joten odotukset olivat X-mallia kohtaan tietenkin korkealla.

Mielenkiintoista oli kuitenkin huomata, kuinka auton ympärillä olevassa keskustelussa kuumimpina aiheina eivät missään nimessä olleet toimintamatka ja latauspisteiden harvinaisuus. Puheenaiheita olivat suorituskyky ja erikoiset haukansiipiovet.

Tesla on ymmärtänyt tämän myös omassa mainonnassaan. Kun Elon Musk esitteli julkistutilaisuudessa Model X:n, kärkilausekkeina olivat turvallisuus, ilmaa puhdistava HEPA-suodatin sekä haukansiipiovet. Eräässä sivulauseessa Musk totesi ohimennen: ”Ai niin, Model X on myös sähköauto, joka ei tuota lainkaan päästöjä”.

Siinäpä se jippo onkin, Teslan autot ovat nykyään myös paljon muuta kuin vain sähköautoja. Niiden ratkaisut moniin ongelmiin ovat erittäin innovatiivisia tai ainakin Teslalla on ajateltu sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta.

Esimerkiksi Model X:n haukansiipiovet aiheuttavat varmasti lausahduksia puolesta ja vastaan. Ovathan ne hemmetin makean näköiset, mutta kuinka käytännössä kiireiset perheenäidit jaksavat odottaa sähköllä avautuvia hitaita ovia, kun lapset parkuvat takapenkillä. Kuinka tuollaiset ovet toimivat, kun auton katolla on 20 cm märkää lunta?

Tätä ei vielä tiedetä, mutta ainakin ne ovat makeat. Olen kirjoittanut aikaisemminkin Autohulluun päiväkirjaan, kuinka Tesla ja Elon Musk ovat onnistuneet luomaan yrityksen ympärille Applemaisen halo-ilmiön. Kaikki mitä Tesla tekee ja mihin Elon Musko koskee, muutuu kullaksi.

Teslan julkistusta voisi verrata uuden iPhonen julksitukseen, jossa ihmiset näkemättä koskaan puhelinta jonottavat kaupan ulkopuolella toista vuorokautta saadakseen omppuluurin ensimmäisinä. Tesla Model X:n jonotusaika tällä hetkellä on noin vuosi, vaikka sillä ovat ajaneet vain muutama toimittaja maailmassa. Silti tilauskirjat ovat pullollaan.

Tesla on huolella rakennettu ilmiö ja brändi. Kuhina Teslan mallien ympärillä tulee jatkossa varmasti vain kasvamaan. Mutta edelleenkin meinasi unohtua kaiken tämän hypetyksen keskellä, että Teslathan ovat sähköautoja!

Verrataanpas Teslan julkaisua Nissan Leafin uusinpaan päivitykseen, jossa auto sai hieman aiempaa kookkaammat akut sekä pikkuisen lisää toimintamatkaa. Keskustelu Leafista on kuitenkin tyssännyt uuteen akkuun ja sen tuomaan toimintamatkaan. ”Mikä Nissan Leaf? Ai niin, se sähköauto – ei muuta.”

Model X:n julkaisua voi pitää siis todella merkittävänä tapauksena autohistoriassa. Sähköauto itsessään on vihdoinkin onnistunut murtamaan keskustelussa näkökulman pois sähköautoista. Teslalta on tullut uusi katumaasturi, ei sähköauto.

Automaailma on hiljalleen muuttumassa, ja nyt on otettu yksi iso askel eteenpäin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 4.10.2015