Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Takaisinkutsut maineenparantajina?

Autohullun päiväkirja: Takaisinkutsut maineenparantajina?

Voivatko takaisinkutsut olla automerkin maineelle jopa hyvä asia? Siinäpä vasta kinkkinen kysymys.
Teksti Max Lange
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Helsingin Sanomat kirjoitti menneellä viikolla mielenkiintoisen artikkelin autojen takaisinkutsuista, ja kuinka niiden myötä automaailma on muuttumassa. Artikkelissa nousi esiin mielenkiintoinen näkökulma: takaisinkutsut rakentavatkin negatiivisuudesta huolimatta automerkin brändiä ja luovat pidempiä asiakassuhteita.

Jos itse yritän tavallisella maalaisjärjellä ajatella takaisinkutsujen merkitystä autonvalmistajille, en näe niissä minkäänlaisia positiivisia puolia.

Ensinnäkin takaisinkutsut kertovat siitä, että autojen suunnittelussa tai laaduntarkkailussa on jokin mennyt pieleen. Jossakin on siis hutiloitu, ja auton käyttäjä joutuu kärsimään siitä. Erheen takana voi toki olla inhimillinen syy.

Autonvalmistaja joutuu kuitenkin käyttämään rahaa vian tunnistamiseen, mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekemiseen, autojen kutsumiseen huoltoon, huoltotoimenpiteisiin, korvausten maksamisiin jne. Koko paletti tulee varmasti maksamaan maltaita.

GM:n rypeminen virtalukkoskandaalissa tänä vuonna on ollut todella säälittävää seurattavaa. Yhdysvaltalaismerkin tapauksessa varsinainen virtalukkovika ei mielestäni ollut edes suurin moka. Vian peittely viranomaisilta, vaikka siitä tiedettiin, oli anteeksiantamatonta. Asiaa puidaan julkisesti vasta nyt kymmenen vuotta ensimmäisten tapausten jälkeen.

On sanomattakin selvää, että tämä takaisinkutsufiasko on maksanut GM:lle miljardeja. Mutta mitä tämä tapaus tekee GM:n merkki-imagolle ja brändille? Ajattelevatko ihmiset lukuisten oikeusjuttujen jälkeen, että merkki on käsitellyt asian, eikä enää mokaa samalla lailla? Nytkö voi siis ostaa hyvillä mielin uuden Opelin tai Chevroletin, eikä laatuvioista tai niiden salailusta tarvitse huolehtia?

Helsingin Sanomien artikkelin mielenkiintoisin huomio liittyi Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen kommenttiin, jossa hän puhuu takaisinkutsujen vaikutuksesta merkin brändiin. Autonvalmistajat tuovat kutsuja aiempaa enemmän julkisuuteen, koska se viestittää, että valmistajat huolehtivat asiakkaistaan. Niemisen mukaan asiakkaat arvostavat sitä, että autonvalmistajat ovat avoimia ja hoitavat mahdolliset ongelmat.

Viime viikolla Tuulilasissakin uutisoitiin uuden C-Mersun takaisinkutsusta, joka koski auton ohjausta. Jostakin kohtaa ohjauslaitteistoa oli jäänyt eräs pultti pois. – kuulostaa melko hurjalta. Mercedes kuitenkin oli avoin mahdollisesta viasta ja reagoi siihen aikaisessa vaiheessa. Oliko takaisinkutsu siis positiivinen uutinen saksalaismerkille?

Kyse on kuitenkin uudesta mallista, joka vielä tässä vaiheessa luo mielikuvaa itsestään potentiaalisille ostajille. Toiset ehkä ajattelevat niin, että hyvä kun ylimääräiset lastentaudit on saatu c-sarjalaisesta poistettua. Toiset näkevät asian ehkä negatiiviselta kantilta: nyt ilmaantunut vika on vain jäävuoren huippu, ja uusia ongelmia tulee varmasti lisää.

Niin, ota näistä takaisinkutsuista nyt sitten tolkkua, kun mikään ei ole mustavalkoista. Mitä mieltä olet, onko takaisinkutsut hyvä vain huono asia automerkin brändille?

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä luotettavasta autosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 19.10.2014