Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: SUV tehty oikein ja väärin!

Autohullun päiväkirja: SUV tehty oikein ja väärin!

Viime viikko tarjosi kaksi saksalaista isoa SUV-uutuutta. Toisen olemassaolon ymmärrän, toisen en lainkaan. Mikä näissä uusissa Coupé-SUV -malleissa oikein viehättää?
Teksti Max Lange
Kuvat Audi, Daimler
Mainos

BMW aloitti Coupe-SUV:ien autoluokan vuonna 2008 X6:llaan. Jo tuolloin kohauttanut automalli on jakanut mielipiteitä siitä asti. Tänä vuonna X6 ylsi toiseen sukupolveen ja synnytti jopa pienemmän X4 sisarusmallin.

Mercedeksellä ilmeisesti ajateltiin, että he haluavat palan kakusta, jonka X6 oli onnistunut luomaan. Näinpä tähtikeulamerkki julkisti tällä viikolla uuden Mercedes Benz GLE Coupén. Konsepti on täysin sama kuin BMW:llä.

GLE Coupén perusrakenne on sama kuin jo muutama vuosi sitten esitellyssä ML-mallissa. ML:n faceliftin jälkeen mallin nimi muuttuu GLE:ksi. Nyt esitelty GLE Coupé on siis jo perinyt tämän uuden mallinimen.

Merkki itse perustelee mallin olemassaoloa nuoremmalla asiakaskunnalla, joka haluaa erottua massasta. Varsinkin Kiinassa löytyy paljon tämänkaltaisia ostajia. BMW X6 on puolestaan menestynyt hyvin esimerkiksi Venäjällä.

Itse en kerta kaikkiaan voi ymmärtää edellä mainittujen autojen viehätystä. Ne ovat isoja ja kömpelöitä. Niissä ei kuitenkaan ole mitenkään ylenpalttisesti tilaa. Valmistajat kehuvat Coupé-SUV:ja urheilullisiksi. Miten kaksitonninen möhkäle voi olla millään mittarilla mitattuna urheilullinen?

Viimeinen piste i:n päälle on tietenkin tällaisten mallien ulkonäkö. Kauneus on katsojan silmissä, mutta tämäntapaiset autot eivät mistään kulmasta näytä hyvältä. Sekä X6 että GLE Coupé ovat mielestäni yhtä hirveitä peltipalleroita. Kaiken huipuksi coupé-katosta ja pienemmistä sisätiloista joutuu maksamaan ekstraa. En vaan ymmärrä.

SUV tehty oikein

Samaisella viikolla julkaistiin myös Audin Q7. Ensimmäisen polven Q7 oli valtavan isokokoinen auto kaikilla mittareilla mitattuna. Eurooppalaisiin olosuhteisiin Audin malli saattoi olla jopa liiankin muhkea. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Q7 on kuitenkin löytänyt hyvin ostajakuntaa.

Nyt uusi Q7 edustaa isoa katumaasturia juuri niin kuin pitääkin. Auto on edelleen valtavan iso, yli viisi metriä pitkä. Silti edeltäjäänsä verrattuna Q7 on surkastunut pituudestaan noin 40 cm ja leveydestäkin 1,5 cm. Tässä tapauksessa suuntaus on ehdottomasti oikea.

Ulkoisten mittojen lisäksi ehkä merkittävin parannus Q7:ssa on painon tippuminen 300 kilogrammalla. Saavutus on melkoinen, mutta olipahan vanhassa mallissa myös tavaraa, mistä laihduttaa. Mikään keijukainen ei Q7 vieläkään ole, sillä vaaka näyttää kevyimmillään 1970 kg.

Audi on mielestäni ymmärtänyt ison SUV:n tarkoituksen oikein. Jos auto on iso, sen tulee olla myös tilava. Q7 on seitsemänpaikkainen ja siinä on iso tavaratila. Autoon tarjotaan isokokoisia turbomoottoreita, joten sitä voi käyttää 3 500 kg peräkärryjen vetojuhtajana.

Jos sinulla on iso mökki, iso perhe ja iso vene, niin Q7 on varmasti erittäin varteenotettava vaihtoehto. Mercedes GLE Coupé:lle en todellakaan keksi suomalaisissa olosuhteissa minkäänlaista käyttötarkoitusta, johon sitä erityisesti tarvitaan.

En myöskään anna Audille puhtaita papereita, koska merkki on vahvistanut, että se aikoo esitellä Q8-mallin. Kyseessä on nimenomaan ”tunteisiin” vetoava uuden Q7 pohjalle rakennettu coupémainen SUV.

Ehkä loppujen lopuksi olen vain kyyninen. Siis ehdottakaa te lukijat, miksi GLE Coupé tai X6 olisi järkiostos?

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä tulevaisuudesta, jossa coupé on coupé ja SUV on SUV.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 14.12.2014