Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Skodan menestyksen taustalla on muutakin kuin VW

Autohullun päiväkirja: Skodan menestyksen taustalla on muutakin kuin VW

Skodalla vaikuttaa menevän hyvin: uusia automalleja on julkistettu tiuhaan tahtiin, lehdistö kehuu niitä estoitta ja Octavia keikkuu myyntitilastojen kärkipaikalla. Menestyksen takana on kuitenkin monta syytä.
Teksti Max Lange
Kuvat Max Lange
Mainos

Menneellä viikolla statistiikkayhtiö TNS julkaisi mielenkiintoisen kyselyn, joka kertoi Skoda Superbin olleen tämän kesän suosituin (lue klikatuin) uusi automalli verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Mercedeksen kesän malliuutuudet jäivät kyseisessä tilastossa kakkoseksi.

Skodalla on tehty todella jotakin oikein, eikä koko menestys voi olla pelkästään emokonserni Volkswagenin ansiota. Tshekkimerkillä on perinteikäs tausta, ja yhtiö on yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Neuvostoaika onnistui kuitenkin tahrimaan merkin maineen sen verran pahasti, että vieläkään ei kaikkien mielikuvat ole Skodan maineesta parantuneet.

Skodan tarina viimeisen 20 vuoden aikana on harvinaisen ruusuinen. VW onnistui nostamaan ns. itäeurooppalaisen merkin konkurssin partaalta yhdeksi Euroopan valomaisimmista automerkeistä. Tänä vuonna on hyvinkin mahdollista, että Skoda rikkoo miljoonan myydyn auton rajan.

Liian hyviä autoja

Skodan tuotteet ovat jo pitkään olleet kunnossa. Käytännössä Skodat ovat VW:n palikoista rakennettuja autoja, joita myydään hitusen emomerkkiä edullisemmalla hinnalla. Tämä taktiikka on toiminut erinomaisesti, ehkäpä jopa liian hyvin. Nimittäin VW on joutunut viime vuosina jopa rajoittamaan parhaimpien osien käyttämistä Skodissa.

Tshekkiläiset ovat rakentaneet niin hyviä autoja, että ne väkisinkin ovat syöneet emomerkin myyntiä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Octavia ja Superb eivät saa uusimpia varusteita ja teknisiä innovaatioita heti käyttöönsä. VW:n malleilla on niihin hienoinen etuoikeus, ennen kuin ne tulevat lopulta Skodan malleihin.

Esimerkiksi Skodan edustaja kertoi toimittajille Superbin julkistustilaisuudessa, että Superbista olisi jo valmiina täysin toimiva prototyyppi pistokehybridimallille. Sitä ei kuitenkaan esitellä, ennen kuin vasta kahden vuoden päästä. Passat saa näin olla GTE-mallillaan VW:n konsernin lippulaiva keskiluokassa.

Superbin salaiset aseet

Superb on sikäli mielenkiintoinen malli Skodalle, että se rikkoo vanhoja mielikuvia erittäin tehokkaasti. Auto on tyylikkään näköinen ja se huokuu hieman jopa premium-henkeä. Silti hinnaltaan Superb on aivan eri hintaluokassa kuin samankokoiset ja nykyään samanlaiset ominaisuudet tarjoavat premium-luokan autot.

Skodan maahantuoja hehkutti erityisesti, että kaikilla herkuilla varusteltu Superb tarjoaa samalla hinnalla huomattavasti enemmän autoa kuin premium-valmistajien karvalakkimallit. Ostajia yritetään houkutella erityisesti ylemmästä luokasta.

Skodan nykyinen slogan Simply Clever näkyy myös hyvin monissa Superbin yksityiskohdissa. Autoa ovat selvästi suunnitelleet ihmiset, jotka joutuvat käyttämään autoa arjen askareissa. Jääskrapa tankkiluukussa, salainen tablettilokero keskikyynärnojassa, sateenvarjot ovenpielissä ja kätevät tavaratilan muokkausmahdollisuudet kuvastavat ”simplycleveriä” erityisen hyvin. Tässä suhteessa Skoda on jopa Volkkaria hieman edellä.

Tshekkiläinen ylpeys

Skoda on tshekkiläisten ylpeys, vähän niin kuin Nokia oli aikanaan suomalaisille. Tämä ylpeys näkyy myös nykyään siinä, millaisella pieteetillä Tshekit autojansa suunnittelevat. Uskon, että yksi Skodan salaisuuksista piilee halusta tehdä parempia autoja kuin saksalaiset, ja osittain he ovat jopa onnistuneet siinä.

VW:n ostettua Skoda 1990-luvun alkupuolella, investoivat he suuria määriä Skodan infrastruktuuriin, mutta myös työntekijöiden osaamiseen. Skodan työntekijöille opetettiin kädestä pitäen saksalaiset laatustandardit ja heitä pyydettiin jopa käymään Wolfsburgissa katsomassa, kuinka autoja tehdään.

Nykyään tämä kantaa erinomaista hedelmää, ja Skodalla menee paremmin kuin koskaan. Kirjoituksen alussa mainitsemani TNS kysely puolestaan kertoo, että Skodan markkinointihenkilöstö on ajan tasalla ja osaa hyödyntää myös sosiaalista mediaa autojensa mainontaan.

Uskallanpa jo tässä kohtaa myös ennustaa Superbille erinomaista, Octavian kaltaista menestystä – vapise Passat!

Katso myös Skoda Superb Kombin ensikoeajo ja maahantuojan haastattelu!

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 16.8.2015