Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Pistokehybridi ei ole enää kompromissi, vaan järkivaihtoehto!



Autohullun päiväkirja: Pistokehybridi ei ole enää kompromissi, vaan järkivaihtoehto!

Päivä uuden Audi Q7 e-tronin kanssa sai minut vakuuttuneeksi siitä, että pistokehybrididiys ei aiheuta enää kompromisseja, vaan tuo autoon lisäarvoa.
Teksti Max Lange
Kuvat Audi

Audi Q7 e-tron on ingolstadtilaisten viimeisintä huutoa oleva pistokehybridi. Auton erikoisuus on sen 3,0-litraisen V6-dieselmoottorin ja plug-in-hybridijärjestelmän yhdistelmä, joka on ensimmäinen laatuaan tuotantomallissa.

Perinteisesti hybridimallit on yhdistetty bensiinimoottoreihin niiden tasaisempien käyntiominaisuuksien takia. Q7 e-tronissa dieselmoottorin värinät oli onnistuttu eliminoimaan täysin, sillä auton konehuoneessa on aktiiviset moottorinkiinnikkeet, jotka vähentävät tuntuvasti värinöitä.

Ajettaessa yli taajamanopeutta dieselmoottorin käynnistymistä oli lähes mahdoton huomata. Toisin sanoen sähkömoottorin ja dieselin yhteispeli oli erittäin vaivatonta. Tästä täytyy antaa ehdottomasti pisteet Audin insinööreille.

Mitä ladattava hybridijärjestelmä sitten ”kuuseiskaan” tuo? Ainakin noin 500 kg lisää painoa rahdattavaksi. Toisaalta 258-heppainen 3,0-litrainen diesel saa lähes 100 kW lisätehoa ja 350 Nm lisävääntöä sähkömoottorista. Sähkövoima tuo siis lisää painoa, mutta myös antaa enemmän tehoa.

Q7 e-tronin erityispiirre on sen verrattain kookas akku, johon mahtuu 17,3 kW/h. Sen turvin pelkällä sähköllä päästään 56 km, mikä on kookkaalle, lähes 2,5 tonnia painavalle katumaasturille kunnioitettava lukema. Toimintamatkan turvin tavallisimmat arkiajot töihin tai kauppaan saadaan hoidettua päästöttömästi. Sen lisäksi autossa on 75 litran dieseltankki, jonka turvin päästään vielä reilut 1 300 km.

Q7 e-tron kannattaa ajatella siis niin, että kyseessä on tehokkaalla 3,0-litraisella dieselillä varustettu luksuskatumaasturi, jossa sattu myös olemaan sähkömoottori. Tavallisessa ajossa hybridivoimalinja ei aiheuta kompromisseja tavalliseen huoltoasemakäyntiin. Jos autoa kuitenkin lataa säännöllisesti, voi huoltoasemakäynnit minimoida erittäin harvinaisiksi.

Hintakummajainen

Audi Q7 on kallis ylemmän hintaluokan auto – siitä ei päästä yli eikä ympäri. Suomen hiilidioksidiperustainen autoverotus kuitenkin muodostaa pistokehybrideistä hassun tilastokummajaisen. E-tronin hintoja ei ole vielä virallisesti julkistettu, koska autolla ei ole vielä virallista tyyppihyväksyntää.

Audi on kuitenkin ilmoittanut itse, että auton keskikulutus NEDC-normin mukaan olisi 1,7 l/100 km ja täten CO2-päästöt 46 g/km. Jälkimmäisen lukeman takia Suomessa e-tronin autovero jää naurettavan pieneksi. Tämä saattaa tehdä sen, että ”lippulaivamalli” Q7 e-tron ei ole hinnastossa paljoakaan kalliimpi kuin hinnat alkaen Q7. Hiilidioksipäästöt heijastuvat suoraan myös lisävarusteiden hintoihin. E-tronissa vakiona tulee myös suomalaistaustainen Virtual Cockpit -näyttö, joka tekee mittaristosta digitaalisen. Kyseinen varuste erikseen ostettuna on todella kallis, joten Q7 e-tron voi olla edullisin tapa Q7:n mallistossa päästä käsiksi kyseiseen varusteeseen.

Todellinen kulutus?

Jos jokin on varmaa, niin valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat pistokehybrideille ovat käytönnössä täyttä huuhaata. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Q7 e-tronin luvattu 1,7 litran keskikulutukseen tuskin kukaan pääsee laboratorion ulkopuolella. Tämä kaikki ei silti kuitenkaan tarkoita, etteikö auto olisi taloudellinen.

Jos e-tronista haluaa ottaa kaikki hyödyt irti, on auton akun oltava ladattuna täyteen liikkeelle lähtiessä. 87 kilometrin mittaisella testilenkillä suomalaiskollegani sai keskikulutukseksi 2,6 l/100 km. Lukema on melko vaikuttava lähes 2,5 tonnia painavalle autolle. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että kyseinen veto oli talousajon paraatiesimerkki. Arkiajossa isollakin autolla on mahdollisuus saavutta erinomaisia tuloksia.

Pitkän matkan ajossa Q7 e-tron ei ole sen parempi kuin perinteinen iso katumaasturidiesel, sillä hybridin hyödyt tulevat parhaiten esiin taajama-ajossa.

Navi auttaa pihistelemään

E-tronissa hybridijärjestelmä on linkitetty navigaattorin karttadataan, mikä on suorastaan nerokas ratkaisu. Auto laskelmoi naviin asetetulle reitille optimaalisen syklin sähkö- ja dieselkäytön välille.

Esimerkiksi nopeatempoisella moottoritieosuudella etenemiseen käytetään vain dieselmoottoria, koska sähkön voimavarat loppuvat nopeasti vauhdikkaammassa ajossa. On järkevämpää hyödyntää dieseliä siellä, missä se liikkuu parhaimmalla hyötysuhteellaan, eli maantieajossa. Polttomoottori puolestaan sammutetaan taajama-alueelle saavuttaessa, jolloin ajetaan sähköllä päästöttömästi.

Ei enää kompromissi

Pointtini on siis, että tämän hintaluokan isokokoisissa autoissa hybridiys ei aiheuta enää minkäänlaisia kompromisseja tavalliseen arkiajoon, vaan suorastaan tuo käytännöllisiä lisäominaisuuksia. Q7:n tapauksessa edes tavaratilasta ei ole jouduttu tinkimään.

Joku voi tässä kohdin väittää, että tämänhintaisen auton ostavan henkilön ei tarvitse murehtia polttoainekuluista. Se on totta, mutta he varmasti arvostavat myös sitä, että tankilla tarvitsee käydä nykyistä vähemmän.

Audi Q7 e-tron saapuu Suomeen keväällä 2016, kuten myös pistokehybridien uusi aalto.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 8.11.2015