Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Olisiko jo vihdoin VW:n aika F1:ssä?



Autohullun päiväkirja: Olisiko jo vihdoin VW:n aika F1:ssä?

Piëch saaga VW-konsernin kabineteissa päättyi lopulta Piëchin eroon yhtiön hallituksen puheenjohtajan paikalta. Hänen poistumisensa on avannut nyt kuitenkin yritykselle aivan uusia ovia – nimittäin Formula 1:t.
Teksti Max Lange
Kuvat Audi

Ferdinand Piëch tunnettiin rautaisena ja jääräpäisenä johtajana. Samaa on myös sanottu F1-moguli Bernie Ecclestonesta. Huhut kertovat, että nämä kaksi edellä mainittua herraa riitautuivat jo vuosikymmeniä sitten, mikä on johtanut mielenkiintoisiin seurauksiin.

Tieto siitä, että Ferdinand Piëch ei pidä Berniestä tai suorastaan vihaa häntä, on ollut melko hyvin tiedossa julkisuudessa. Tätä pidetään myös yhtenä syynä, minkä takia VW-konserni ei ole osallistunut nykymuotoiseen Formula 1:een lainkaan.

Merkillä on valtava moottoriurheiluatausta, mutta kuninkuusluokassa ei kansanautoja ole nähty. Huhut VW-konsernin tulosta F1:iin ovat nousseet esiin aika ajoin. Viimeksi huhuiltiin vuoden 2014 loppupuolella, jolloin Ecclestone vielä totesi, että jos VW saapuu F1:iin, hän astuu pois urheilun johtopaikalta.

Ongelmasta jäi kuitenkin yksi palanen pois hiukan yllättävästi, sillä Piëchin riitautuminen yhtiön hallituksen kanssa johti lopulta hänen eroon. VW-konsernin osalta viimeinenkin lenkki jäi nyt pois, miksi se ei voisi osallistua F1:iin.

Huhumylly on lähtenyt heti pyörimään, ja spekulaatiot alkaneet. VW-konserni on tällä hetkellä voimakkaasti mukana useassa autourheilulajissa, mutta varsinkin WEC-sarjassa (kestävyysajot) heillä on jopa yliedustusta. LMP1-sarjassa kilpailevat keskenään Audi ja Porsche.

Tilanne on hiukan nurinkurinen, sillä saman konsernin sisällä eri merkkien kilpatallit ovat ryhtyneet kilpavarusteluun keskenään. En usko, että pitkällä aikavälillä tässä on hirveästi järkeä.

VW-konsernin merkeistä erityisesti Audia on väläytelty F1-kandidaatiksi. Autoexpressin haastattelussa merkin toimitusjohtaja Rupert Stadler ei missään nimessä kieltänyt F1-mahdollisuutta ja myönsi, että sitä tutkitaan.

Huhuissa on pyörinyt myös mukana RedBullin F1-talli, sillä Dietrich Mateschitzin kärsivällisyys heikosti sujuneen kauden takia alkaa käydä väliin. Hän on myös väläytellyt koko tallin myyntiä eteenpäin. RedBull on puolestaan toiminut Audin sponsorina DTM-sarjassa.

Voisiko siis olla mahdollista, että Audi ostaisi RedBullin F1-tallin ja alkaisi rakentamaan omaa toimintaansa valmiiksi hyvälle pohjalle. Moottoriksi autoon sopisi tietenkin 1,6 V6 TFSI e-tron, kuten nykyiset F1-säännöt mallimerkinnöiksi ehkä muokkaisivat.

Joka tapauksessa Audin debytointi voisi tapahtua aikaisintaan vuonna 2017. Itse en laittaisi lainkaan pahaksi, jos F1:ssä nähtäisiin saksalaismerkki Audi. Vai miltä kuulostaisi jopa Bugatti tai Lamborghini? Eivät nekään ihan huonoja vaihtoehtoja ole.

 Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 10.5.2015