Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Muistilista, jota autonvalmistaja ei haluaisi sinun lukevan!



Autohullun päiväkirja: Muistilista, jota autonvalmistaja ei haluaisi sinun lukevan!

Eräs saksalainen autopaparazzi oli äskettäin napannut mielenkiintoisia kuvia Aston Martinin kehitteillä olevasta urheiluautosta, mitä luultavimmin tulevasta DB11-mallista.
Teksti Max Lange
Kuvat BMW

Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta samainen kameramies oli onnistunut myös tallentamaan kyseisessä prototyypissä olleen listan, joka kertoo yllättävän paljon autoteollisuuden nykytilasta.

Salakuvaaja oli nimittäin kuvannut auton sivuikkunan läpi autotestaajan muistilistan, joka pitää sisällään perusohjeet auton testikuljettajille, mitä näiden prototyyppien kanssa saa tehdä ja mitä ei. Kuva kyseisestä listasta löytyy tämän linkin takaa.

Turvallisuus ei ensin

Heti ensimmäiseksi silmään pistää prototyypin turvallisuusaspektit. Kyseessä on ilmeisesti vielä varsin aikaisessa tuotantovaiheessa oleva auto, koska siinä ei ole esimerkiksi ajovakaudenhallintajärjestelmää.

Siitäkin huolimatta testikuskin pitää ajaa naamioidulla ”muulilla” Nordschleifella niin paljon kuin autosta lähtee. Aston Martinin ajo-ominaisuuksista kerrotaan sen verran, että jousitusta ja renkaita ei ole optimoitu vielä kunnolla.

Hikikarpaloita testikuskille voi tuoda myöskin se tieto, että prototyypissä ei ole minkäänlaisia turvatyynyjä. Tiedetään lukuisia tapauksia, joissa prototyypit ovat ajaneet pahojakin kolareita joko radalla tai aivan normaalissa liikenteessä.

Esimerkiksi BMW kouluttaa testikuskejaan kaksi vuotta, ennen kuin he pääsevät testaamaan autoja julkisen liikenteen seassa. Heille tehdään lukuisia erilaisia stressitestejä, ja heidän tulee osata purkaa auton sähköjärjestelmän varaus hätätilanteissa.

Prototyypin käyttöohjeet

Hauskin osa Aston Martinista löytyneestä lista on kuitenkin ohjeet, joita testikuskin tulee noudattaa. Yksi tärkeimmistä kohdista on: ”Tee autosta likainen ja pidä se likaisena”. Tällä halutaan ilmeisesti vähentää erilaisten muotoilupiirteiden hahmottamista.

Ohjeissa yleisesti puhutaan siitä, että autojen tiekäyttö pitäisi pitää mahdollisimman vähäisenä. Jos suinkin mahdollista, niin ajot yleisillä teillä vain yöaikaan. Julkisilla paikoilla ei saa pysäköidä eikä pysähtyä.

Prototyyppiä ei tietenkään saa käydä tankkaamassa julkisilla huoltoasemilla. Mielenkiintoinen huomio on myös, että autolla ei saa ajaa muiden Aston Martinien lähettyvillä. Senkin on tarkoitus vähentää autoon kiinnittyvää huomiota.

Kaikki on niin salamyhkäistä

Toisaalta minua vähän harmittaa, että autonvalmistajat joutuvat nykypäivänä menemään näinkin pitkälle, jotta uutuudet eivät paljastuisi. Muistilista kuitenkin osoittaa, että näitä asioita on mietitty melko paljon.

Tosin jotkin saksalaiset autonvalmistajat ovat alkaneet käyttää tätä peitettyä prototyyppivaihetta hyödyksi autojen markkinoinnissa. BMW julkisti äskettäin virallisia kuvia naamioidusta 7-sarjalaisesta ja päästi toimittajia ajamaan sellaisella.

Mielestäni tämä on verrattain fiksu tapa nostattaa mielenkiintoa tulevaa automallia kohtaan. Jos nämä naamioidut prototyypit jotain tekevät, niin ne keräävät huomiota.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä naamioimattomista prototyypeistä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 26.4.2015