Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Missä olivat Pariisin sähköautot?

1


Autohullun päiväkirja: Missä olivat Pariisin sähköautot?

Pariisin autonäyttelyn suurimmasta julkistushulinasta on kulunut jo noin viikko. Näimme paljon uutuuksia, mutta sähköautot loistivat poissaolollaan. Autonvalmistajat, miten näin pääsi käymään?
Teksti Max Lange
Kuvat TL-kuva-arkisto

Autonäyttelyt ovat autonvalmistajien hetki osoittaa osaamistaan. Uusien julkistuksen lisäksi halutaan demonstroida automerkin tai -konsernin teknistä kehitystä uusilla prototyypeillä. Näistä prototyypeistä yleensä vuoden parin sisällä on nähtävissä varsinainen tuotantomalli ja tekniikan kehityssuunta.

Jos vielä vuosi pari sitten uhottiin sähköautojen läpimurrosta, näyttää tämänhetkinen kehitys huonolta. Keväällä Geneven autonäyttelyssä oli jo nähtävillä merkkejä autonvalmistajien kiinnostuksen lopahtamisesta sähköautoihin. Vielä vuosi sitten Frankfurtissa messujen tähtiä olivat monet sähköautot, kuten BMW i3, VW e-Golf ja e-Up.

Isoilla autonvalmistajilla ei ollut tänä vuonna Pariisin autonäyttelyssä yhtään merkittävää täyssähköistä autouutuutta. Sen sijaan lähes jokaisen valmistajan ständit olivat pullollaan ladattavia hybridejä. Hybridit ovat selvästi tulleet jäädäkseen.

Sähköautojen kaikkoaminen on myös silmiinpistävää konseptiautojen osalta. Renault esitteli EOLAB-konseptin, joka keskittyi nimenomaan polttoaineen kulutuksen tiputtamiseen uusimpia teknologioita hyödyntäen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut sähköauto.

PSA-konserni puolestaan hehkutti HybridAir-järjestelmäänsä, joka tähtää edulliseen tapaan alentaa polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Esimerkiksi VW-konserni esitteli erilaisia pistokehybridejä, kuten Passat GTE:n ja Lambroghini Asterionin.

Mutta mihin jäivät sähköautot?

Akkuteknologia rajoittaa

Viimeisen vuosien aikana monet autonvalmistajat ovat investoineet sähköautoihin yhteensä miljardeja. Kaikesta panostuksesta huolimatta esimerkiksi akkuteknologia ei ole kehittynyt sellaista tahtia, jota olisi sopinut odottaa.

Teslaa lukuun ottamatta tavallisten autonostajien lompakoille sopivien sähköautojen toimintamatka on jäänyt alle 200 km. Kun latauspisteet eivät ole yleistyneet halutulla tahdilla ja akun lataaminenkin kestää huomattavan pitkään, on usko sähköautoihin ehtinyt monelta loppua.

Voi olla, että tällä hetkellä akkuvalmistajilta odotetaan uutta akkusukupolvea, joka on tuotantovalmiina vuosikymmenen loppupuolella. Esimerkiksi LG Chemin viimeisimmissä lupauksissa uusien akkujen avulla toimintamatka voidaan kaksinkertaistaa nykyisestä. Riittäkö silti sekään sähköautojen läpimurtoon?

Todella paha niitti sähköautojen arkkuun oli Toyotan ilmoitus kesällä, että he keskittyvät tulevaisuudessa sähköautojen sijasta polttokennoteknologiaan ja vetyautoihin. Japanilaismerkin mukaan tarvittaisiin todellinen läpimurto akkuteknologiassa, jotta he jatkaisivat sähköautojen kehitystyötä. Toisaalta onhan polttokennoauto myös eräänlainen sähköauto.

Rapakon toisella puolella Yhdysvalloissa sähköautoilla menee paremmin. Tesla on onnistunut vakuuttamaan monet skeptikot sähköautojen mahdollisuuksista rohkealla ja ennakkoluulottomalla toiminnallaan. Teslaa ei myöskään rajoita perinteisen autoteollisuuden monet tottumukset ja tavat.

Voi siis olla, että Pariisissa nähtävä piirre sähköautojen vähäisyydestä onkin vain eurooppalainen ilmiö.

Painetaan paniikkinappulaa

Oma teoriani uusien sähköautomallien vähäisyyteen Pariisissa on seuraavanlainen: nykyisten sähköautojen huono menestys ja vuoden 2020 jälkeen kiristyvät EU:n päästörajat ovat pakottaneet autonvalmistajat keskittymään perinteisempiin polttomoottoriautoihin.

Isot pomot ovat luultavasti katsoneet sähköautojen heikkoa myynnin kehitystä ja todenneet, että he eivät saavuta päästötavoitteita nykyisillä sähköautojen myyntimäärillä. Paniikkinappulaa on painettu ja kehitystyö kohdistetaan polttomoottoritekniikan jatkokehittämiseen sekä hybriditeknologiaan.

Veikkaukseni ei ole välttämättä todellinen syy sähköautojen vähäisyydelle Pariisissa, mutta jokin tekijä niiden tuloa selvästi rajoittaa. On siis mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan tulevien vuosien kehitys vie.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä pistokepaikasta parkkipaikalla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 8.10.2014