Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Katumaasturit ja sähköautot ovat taas pop!



Autohullun päiväkirja: Katumaasturit ja sähköautot ovat taas pop!

Frankfurtin autonäyttelyn hulivili-viikko on ohi, ja on aika pistää messut pakettiin sekä peilata siellä nähtyä tulevaisuuteen.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda, Porsche

Tänä vuonna järjestetyt Frankfurtin automessut olivat itselleni kolmannet ja toimittajana ensimmäiset. Minulla oli siis mahdollisuus päästä nuuskimaan tunnelmia suoraan aitiopaikalta messujen ensimmäisenä pressipäivänä, jolloin suurimmat uutuudet esitellään.

Paikan päällä Frankfurtissa oleminen on sikäli mielenkiintoista, että itse ei aina välttämättä pääse netin ääreen katsomaan tuoreimpia julkistuksia. Minulle kävikin pari kertaa niin, että näin jotkin uutuudet vasta ensi kertaa ständillä. Siinä on myös yllättävän paljon tehoa, kun autosta ei tiedä ennen ensinäkemää yhtään mitään.

Suurimmat yllätykset itselleni olivat nimenomaan Porsche Mission E ja Mazda Koeru, jotka paljastettiin vasta messuilla. Porsche yllätti sillä, että he olivat luoneet täyssähköauton, ja Mazda taas odottamattoman tyylikkäällä crossoverillaan.

Sähköä ja katumaasturia

Siitä päästäänkin myös sopivasti messujen kahteen suurimpaan teemaan: katumaasturit ja saksalaisten täyssähköautot. Katumaasturit ovat nyt tulleet jäädäkseen, siitä ei pääse yli tai ympäri. Väittämä ei mene kovin pahasti pieleen, jos todetaan, että lähes kaikilla messuilla olleilla automerkeillä oli esillä jonkinlainen katumaasturiuutuus – konsepti tai tuotantomalli.

Katumaastureita tulee etenkin sellaisilta merkeiltä, jotka eivät ole aiemmin sellaisia tehneet, ja sellaisen tekemistä on pidetty lähes pyhäinhäväistyksenä. Näistä mainittakoon vaikkapa Jaguar F-Pace ja Bentley Bentayga. Edellä mainitut autot korostavat myös brittiläisen autoteollisuuden uutta tulemista.

Vuosi sitten Pariisin autonäyttelyn jälkipyykin yhteydessä ihmettelin sitä, että mihinkä täyssähköautot olivat kadonneet. Aikaisempina vuosina sähköautot olivat olleet kovastikin esillä ja ihmisten huulilla, mutta Pariisissa sähköautouutuuksia ei ollut esillä. Sitäkin enemmän viime vuosi oli pistokehybridien läpimurtokautta.

Frankfurt 2015 jatkoi samaa kaavaa teemojensa puolesta kuin Pariisin autonäyttelykin vuonna 2014. Pistokehybridit ovat edelleen tekemässä voimakasta nousuaan, ja esimerkiksi BMW toi markkinoille tavallisista tuotantomalleistaan pistokehybridivariantit.

Toistaiseksi saksalaiset autonvalmistajat ovat olleet takajalalla sähköistymisessä. Saksassa sähköautojen yleistyminen on ollut todella verkkaista, ja tämä on heijastunut molemminpuolisesti paikallisten merkkien tarjontaan. Tästäkin huolimatta Porsche ja Audi yllättivät Frankfurtissa näyttävillä täyssähköautokonsepteillaan.

Porsche Mission E:tä ja Audi e-Tron quattro Conceptia yhdistävät VW-konserni sekä se, että näillä autoilla yritetään kuroa Teslan etumatkaa kiinni. Matkaa Teslan saavutuksiin on vielä paljon, sillä kumpikaan saksalaisuutuus ei näe päivänvaloa tuotantoautona vielä pariin vuoteen. Teknisesti autot voivat jopa olla yhtä eteviä kuin Teslan mallit, mutta saksalaisilta puuttuu autojen ympärillä oleva infrastruktuuri, jota Tesla on puolestaan itselleen rakentanut. Silti mielenkiinnolla odotan saksalaisten sähköistä vastaiskua.

Ulkolaiset parrasvaloissa

Frankfurt myös osoitti, että ihan tavallisten tuotantoautojen puolella ranskalaiset ja korealaiset ovat ottamassa huimia askelia eteenpäin. Renaultin molemmat uutuudet Talisman ja Megane ovat molemmat fiksun oloisia tapauksia. Kian Sportage ja Optima puolestaan tuelvat teknisesti lähemmäksi luokkiensa mittapuita.

Myös Opel Astralle voi povata viime aikoja kirkkaampaa tulevaisuutta. Ensituntuman perusteella muotoilu on onnistunutta ja etenkin takana vakuttaisi olevan rutkasti tilaa. Myös laihdutuskuuri tuo apua tiukassa Golf-luokassa.

Haluan myös nostaa esille Borgwardin automerkin paluun. Nykyisellä Borgwardilla ei ole paljonkaan tekemistä vanhan bremeniläisen Borgwardin kanssa. Borgward BX7:stä kannattaa ajatella ehkäpä niin, että se on fiksulla brändillä varustettu kiinalainen auto, joka voi jopa pärjätä Euroopassa. Ei sitä kannata pelätä – kiinalaiset ovat tulossa!

Muista tsekata myös muut Frankfurtin kuumimmat uutuudet!

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 20.9.2015