Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: Autotkin kelpaavat nyt elektroniikkamessuille

1


Autohullun päiväkirja: Autotkin kelpaavat nyt elektroniikkamessuille

Uusi vuosi on alkanut ja sen messukauden aloitti CES-elektroniikkatapahtuma Las Vegasissa. 4k-telkkareiden lisäksi parrasvaloissa olivat nyt myös autot. Päivän sanat olivat robottiautot sekä autojen uudistuvat käyttöjärjestelmät.
Teksti Max Lange
Kuvat BMW, Audi, Daimler, VW

Elämme murroskautta, jossa autojen elektroniset laitteet kehittyvät kovempaa tahtia kuin koskaan. Tämä oli varsinkin nähtävillä menneellä viikolla tapahtuneessa CES-tapahtumassa. Varsinkin saksalaiset premium-merkit olivat esillä isosti ja halusivat pullistella uusimmalla teknologiallaan.

Ehdottomasti eniten pinnalla olivat autonominen ajaminen ja robottiautot. BMW:llä, Audilla ja Mercedesillä oli kullakin messuilla esillä jonkinlainen prototyyppi tai tempaus, joilla demonstroitiin autonomisen ajamisen uusimpia tuulia.

BMW:n i3 kurvaili itsekseen paikallisessa parkkihallissa, Audin A7 Piloted Driving Concept ajeli itsekseen Silicon Valleysta messualueelle Las Vegasiin ja Mercedes julkaisi oman tulkinnan tulevaisuuden robottiautosta F 015 Luxury in Motion -konseptin muodossa.

Siihen en tässä vaiheessa ota kantaa, kuka näistä kolmesta saksalaismerkistä on autonomisen ajamisen teknologiassa pisimmällä. Se on kuitenkin varmaa, että tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia eteenpäin. Myös Nissan haluaa apajille, ja ilmoitti CES-messuilla aloittavansa yhteistyön NASA:n kanssa robottiautojen kehittämisestä.

Teknologiaa autoihin ja autot teknologiaan

Uutta on kuitenkin se, että tällainen autoihin liittyvä teknologia kelpaa elektroniikkamessuille. Apple ja Google ovat jo pari vuotta sitten äkänneet, että seuraava valloitettava alue voisivat olla autot. Molemmilta teknologiamammuteilta on tullut käyttöjärjestelmäversiot, jotka on tarkoitettu erityisesti autoihin.

Kiinnostusta teknologiaan löytyy myös toisinpäin, eli elektroniikkamessut ovat erittäin tärkeitä autonvalmistajille. CES:ssä painopiste on erilainen kuin perinteisillä automessuilla. Automallien kokonaisominaisuuksien sijaan keskiössä ovat teknologiat, jotka liittyvät auton kanssa kommunikointiin ja interaktioon.

Esimerkiksi Volkswagen toi elektroniikkamessuille Golf R:n, jossa oli aivan uusi isokokoinen kosketusnäyttö ja uusi käyttöliittymä. VW haluaa demonstroida suuntaa, johon merkin tulevien mallien infotainment-järjestelmät ovat menossa.

Selvää on, että ruutujen koko autoissa kasvaa entisestään, mutta uutta ovat eleohjaukset. Näiden pitäisi vähentää kuljettajan huomion kiinnittymistä pois liikenteestä. Se, että auttaako ylimääräinen huitominen ajettaessa liikenneturvallisuutta, on täysin toinen kysymys.

Toyota ryhtyy avoimeksi

CES-messujen ehkä tärkein uutinen oli Toyotan ilmoitus, että se aikoo antaa kaikki polttokennoteknologiaan liittyvät panttinsa julkisesti jakoon ja kaikkien muiden hyödynnettäviksi vuoteen 2020 asti.

Tämä on valtavan iso kädenojennus japanilaisjätiltä, ja ensimmäinen vastaavanlainen tapaus autoalalla varmaan sitten Volvon ja kolmipistevöiden. Toyota on investoinut teknologiaan valtavasti rahaa, ja tämä jos mikä toivottavasti mahdollistaisi vetyautoille paremman tulevaisuuden.

Toyota on ymmärtänyt, että itsekkäästi teknologian salaisien ovien takana pitäminen ei auta vetyautojen yleistymistä. Isolla rintamalla saadaan huomattavasti enemmän aikaan.

CES-messujen perusteella tulevaisuuden auto osaa siis ajaa itsekseen, joskin eettisesti arveluttavissa tilanteissa antaa ohjauksen ihmisille. Kyseinen auto kulkisi vedyllä. Sisällä on valtavia kosketustauluja joka lähtöön, joita ohjataan huitomalla käsiä. Tähän on hyvä päättää.

Autohullun päiväkirja -blogin kirjoittaja on autohullu nuorimies, joka haaveilee tällä hetkellä perinteisistä käsiliikkeistä, joita näytetään törttöilevälle kanssa-autoilijalle.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin

Julkaistu: 11.1.2015