Tuulilasi

Autohullun päiväkirja: 585-heppainen katumaasturi – todellinen egoauto?

Autohullun päiväkirja: 585-heppainen katumaasturi – todellinen egoauto?

Vauhtia 253 km/h rajoittamattomalla Autobahnilla, alla Mercedes-AMG GLE 63 S Coupe, ja vähempiarvoiset tienkäyttäjät antavat tietä kuin ambulanssille. Siinä päällimmäiset kokemukset GLE Coupen koeajosta.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler
Mainos

2,4 tonnia painava AMG-tason katumaasturi lähestyessään taustapeiliä hirmuista vauhtia on varmasti hurja näky. AMG GLE 63 S Coupelle nimittäin 253 km/h ei tunnu yhtään miltään. Lukeman pystyi saavuttamaan muutamissa sekunneissa, eikä korkealta katsottuna vauhti tuntunut miltään.

Objektiivisesti katsottuna kyseisessä autossa ei ole mitään järkeä. Reilun sadan kilometrin pätkällämme maasturin nokalle tungettu 5,5-litrainen kaksoisahdettu V8 kulutti rapsakat 20 l/100 km. Hevosvoimia löytyy 585 hv ja vääntöäkin riittävät 760 Nm.

Jos kyseisen vaunun halajaa itselleen, Suomen autoveron takia valtion kassaan tippuu lähes 100 000 euroa autoveroa. Tämähän tarkoittaa, että kyseisellä autolla voi harjoittaa hyväntekeväisyyttä. Kokonaishinnaksi tulee mukavat 234 650 euroa.

Haluaisinko sellaisen?

Oma suhtautumiseni näihin coupe-kattoisiin katumaastureihin oli ennalta verrattain negatiivinen. En yksinkertaisesti ymmärtänyt auton pointtia. Miksi maksaa enemmän rahaa siitä, että saa vähemmän tilaa ja perunanmuotoisen auton?

AMG:n tapauksessa koko auton olemassaolo oli minulle vielä vähemmän oudompaa. Lopulta autolla ajettuani voin todeta olleeni väärässä, ja samalla todella oikeassa. En ymmärtänyt, että kyseisellä autolla on oma reviirinsä – saksalainen vapaa Autobahn.

200 km/h nopeus ei tunnu AMG-maasturilla missään, ja kuski on eristetty täysin ulkoisesta maailmasta. Edessä ajavat pikku-Golfit tai Passatit jäävät taakse huomattavaa vauhtia. Jos joku heistä onkin erehtynyt Mercedes-AMG:n eteen ohituskaistalle, väistyvät ne kiltisti pois alta.

AMG-maasturin juju on siis siinä tunteessa, että omistat koko tien, ja kaikki muut väistävät sinua. Kuljettaja istuu muita ylempänä, mikä pönkittää itsetuntoa entisestään.

En itse koe tarvitsevani tätä tunnetta lainkaan, koska itseluottamuksessani ei ole ongelmia. Toisaalta ymmärrän nyt hyvin, mikä tuollaisella autolla ajamisessa viehättää.

Itse valitsisin kyseisen merkin AMG-mallistosta C-sarjan farkun. Ei liian päällekäyvä, mutta suorituskykyä riittää vaikka kanssa-autoilijoille jakaa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 5.7.2015