Tuulilasi

”Auto on nyt jo tietokone” - käykö perinteisille autonvalmistajille kuten Nokialle matkapuhelinbisneksessä?

”Auto on nyt jo tietokone” - käykö perinteisille autonvalmistajille kuten Nokialle matkapuhelinbisneksessä?
Matkapuhelinta kutsutaan edelleen puhelimeksi, vaikka älypuhelimilla tehdään nykyisin paljon enemmän muuta kuin soitetaan puheluita. Käykö autoille samoin? Osa asiantuntijoista on sitä mieltä. Heidän mielestään autoteollisuuden on entisestään kiihdytettävä teknologian kehittämistä.
Julkaistu: 9.3.2021
”Auto on jo nyt tietokone. Kun ajattelemme autoa, näemme sen edelleen pääosin kulkuvälineenä. Harva suostuu näkemään autoa uudesta ja tuoreesta perspektiivistä. Autoista on tullut täysin erilaisia”, sanoo amerikkalaisen Project & Team yrityksen digitaalisen muutoksen johtaja Jeff Shupack.
Etenkin perinteisten autonvalmistajien on pystyttävä muuttamaan tulokulmaansa ja autoteollisuuden on pystyttävä asiantuntijoiden mukaan vain kiihdyttämään teknologista kehitystyötään.
Esimerkiksi Volkswagenin täyssähköisessä ID.3-autossa oli pian sen julkistamisen jälkeen melkoisia ohjelmisto-ongelmia, jotka yhtiön mukaan on nyt korjattu.
”Volkswagenin pääjohtaja sanoi tuolloin, että autoteollisuus tulee muuttumaan tulevan kymmenen vuoden aikana. Se ei pidä paikkaansa, muutos on tässä ja nyt”, sanoo ohjelmistoyritys Tasktopin pääjohtaja Mik Kersten.
”Muutos pakottaa autonvalmistajat miettimään, mistä he saavat kilpailuetua. Teknologia siruineen on se etu, jolla voi lyödä kilpailijansa. Se tulee onnistumaan vain, jos ymmärretään, millainen muutos on todellisuudessa käynnissä jo nyt. Auto on pystyttävä näkemään kyberfyysisenä tuotteena”, Jeff Shupack jatkaa.
Tasktopin Mik Kerstenin mukaan kaikkein tärkeintä on pystyä kiihdyttämään autojen ohjelmistokehitystä ja tuoda kuluttajille lisäarvoa entistä nopeammin.
”Johtajien tulee ajoissa ymmärtää, jos yritykset ovat liian hitaita korjaamaan softaongelmia esimerkiksi autonomisten ominaisuuksien suhteen. Näitä ominaisuuksia on myös saatava mahdollisimman pian lisää tuotteisiin, jos menestyä haluaa. Pelkkä kehitysosaston väkimäärän kasvattaminen ei auta. Kyse on siitä, että pitää pystyä luomaan yhä enemmän hienoja ominaisuuksia, joita kuluttajat rakastavat.”
Kersten käyttää esimerkkinä kapea-alaisesta ajattelusta matkapuhelinyhtiö Nokiaa, joka menetti johtavan markkina-asemansa nopeasti.
”He eivät tajunneet, etteivät olleet investoineet riittävästi ohjelmistoalustoihin, joiden avulla olisi mahdollista tehdä älypuhelinominaisuuksia, joita kuluttajat pian halusivat. He vain palkkasivat lisää väkeä tuotekehitykseen, mutta eivät investoineet riittävästi täysin ratkaisevaan infrastruktuuriin kyetäkseen kehittämään tuotteitaan oikeaan suuntaan. Rahaa paloi paljon, mutta lopputulos oli kehno ja he menettivät asemansa täysin. Jos autonvalmistajat sortuvat samaan virheeseen, Nokian tarina tulee toistumaan monen suuren ja perinteisen autonvalmistajan kohdalla.”
(Lähde: Forbes)
3 kommenttia