Tuulilasi

Audin pienin uudistuu – ensimmäistä kertaa kolme sylinteriä

3


Audin pienin uudistuu – ensimmäistä kertaa kolme sylinteriä

Audi A1 esiteltiin jo 2010, joten oli jo aikakin pienelle facelifitille. Merkille tyypilliseen tapaan uudistukset ovat maltillisia. Uutta ovat kolmisylinteriset moottorit
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Audi

Ingolstadtilaiset ylpeilevät, että he ovat myyneet jo 500 000 A1:stä mallin lanseerauksen jälkeen. Malli on siis löytänyt asiakaskuntansa varsin hyvin. A1 on edelleen nuorekas, joten suurempaan kasvojenkohotukseen ei ole tarvetta.

Ulkoisesti suurimmat uudistukset näkyvät uusissa ajovaloissa. Erot edeltäjään ovat kuitenkin paljain silmin melko vaikeata huomata. A1:een on saatavilla uusia pirteitä ulkovärejä ja erityisesti personointimahdollisuuksiin on panostettu. Pituutta on tullut 2 cm lisää (yht. 3,98 m).

Tärkeimmät uudistukset ovat siis tapahtuneet pinnan alla. Ohjaus on muuttunut sähkömekaaniseksi, ja sen vaste muuttuu nyt nopeuden mukaan. Sekä ohjauksen että iskunvaimennuksen asetuksia voi myös muuttaa erikseen.

Uudet kolmisylinteriset moottorit ovat päivityksen tärkeintä antia. Nämä pikkupadat ovat historiallisesti merkittäviä, koska ne ovat ensimmäistä kertaa Audin keulalla. Uusi bensiinimoottori eli 1,0 TFSI tuottaa 95 hv ja sen kulutus on 4,3 l/100 km (CO2 99 g/km).

A1:een on saatavilla myös 1,4 TDI ultra diesel, joka on myös kolmisylinterinen. Moottorin teho on 90 hv ja keskikulutus on hyvin alhainen 3,4 l/100 km (CO2 89 g/km).

Uudistettu A1 saapuu Suomeen kevättalvesta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 14.11.2014