Tuulilasi

Audin businessluokan sedan sähköistyy – Suomessa heti alkuvuodesta

Audin businessluokan sedan sähköistyy – Suomessa heti alkuvuodesta
Audi laajentaa sähköautomallistoaan johdonmukaisesti: vuoden 2019 toisella puoliskolla on esitelty jo viisi uutta taloudellista ladattavaa hybridiä. Nyt Suomessa tulee ennakkomyyntiin luotettavaa suorituskykyä 220 kW:n (299 hv) tai 270 kW:n (367 hv:n) teholla tarjoavat A6 50 ja 55 TFSI e quattro S tronic Business Sport -varustelutasolla (yhdistetyt CO2-päästöt 32–36 g/km, Suomi-varustelu).

Uuden ladattavan hybridin vakiovarustelu on kattava. Vakiovarusteita ovat mm. seuraavat varusteet: MMI Navigointi Plus -järjestelmä 10,1” kosketusnäytöllä, Audi virtuaalimittaristo, Audi Smartphone Interface -älypuhelinliitäntä, progressiivinen ohjaus, Matrix led -ajovalot dynaamisilla takavilkuilla, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, Audi Sound System, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, peruutuskamera ja urheiluistuimet sis. sähkösäätöiset ristiseläntuet. Lisäksi vakiovarusteina on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten Audi pre sense basic ja pre sense eteen sekä Audi active lane assist -aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.

Vakiovarusteisiin kuuluvat myös luonnetta ulkonäköön antavat S line -ulkonäköpaketti, Musta Optiikka -paketti, mustat ulkopeilien kotelot sekä tummennetut ikkunat. Urheilullisempi alusta, punaiset jarrusatulat, 19” alumiinivanteet, alumiiniset etu- ja takaovien kynnyslistat ja Frequenz Alcantara -nahkaverhoilu S-logolla korostavat mallin erityislaatuisuutta.

Audi A6 55 TFSI e quattro

Audin sähköistetty mallivalikoima laajenee aina keskikokoisista autoista luksusautoihin. Kaikkien Audin ladattavien hybridien tapaan myös A6 55 TFSI e yhdistää kaksi tehokasta voimalinjaa, joiden yhteisteho on 270 kW (367 hv). Audi A6:n nelisylinterinen 2,0 TFSI -bensiinimoottori tuottaa 185 kW (252 hv). Seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon integroidun sähkömoottorin huipputeho on 105 kW. Maksimivääntömomentti 500 Nm saavutetaan jo 1 250 kierrosnopeudella. Auton takaosaan asennettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Integroidun akun ansiosta tavaratila on pohjaltaan tasainen ja helppokäyttöinen.

Audi A6 55 TFSI e quattro on samaan aikaan sekä urheilullinen että erittäin taloudellinen. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Puhtaasti sähkön voimalla A6 saavuttaa 135 km/h huippunopeuden. Toimintamatka sähköllä (WLTP) on jopa 55 kilometriä. Tehokas lataushybridi on omassa vertailuryhmässään ainoa nelivetoinen premium-luokan sedan.

Ladattavan hybridin toimintaperiaate

Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro on suunniteltu niin, että suurin osan päivittäisistä ajomatkoista onnistuu sähköllä, eli paikallisesti päästöttömästi ja lähes äänettömästi. Asiakas voi valita kolmesta ajotilasta: EV-tilassa auto liikkuu yksinomaan sähköllä, hybriditila on taloudellinen molempien käyttövoimien yhdistelmä ja hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.

Hybriditilassa ajoa ennakoidaan, jotta voidaan maksimoida taloudellisuus ja sähköllä ajettava matka. Voimalinjaa ohjataan siten, että loppumatka ennen perille saapumista voidaan ajaa pelkällä sähköllä ja akkua ladataan tarvittaessa etukäteen polttomoottorilla. Ennakoivan ajojärjestelmän ja taloudellisuusavustimen avulla pystytään ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Järjestelmä hyödyntää mm. navigointitietoja, verkosta saatavia liikennetietoja, kuljettajan ajotapaa sekä ajoneuvon antureita, kuten kameraa ja tutkaa. Voimalinjaa säädetään automaattisesti ja esimerkiksi alamäessä auto voi tilanteesta riippuen joko rullata vapaalla moottori sammutettuna tai ottaa talteen liike-energiaa rekuperaatiorullauksen avulla.

Vakiovarusteena on Mode 3 -kaapeli, jolla Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattroa voi ladata julkisilla latausasemilla 7,4 kW:n teholla. Tyhjän korkeajänniteakun lataaminen täyteen vie noin kaksi ja puoli tuntia. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelija opastaa käyttäjän Audi e-tron -latauspalvelun yli 110 000 latauspisteeseen Euroopassa. MyAudi-sovellusta voi käyttää myös latauksen ja seisontailmastoinnin hallintaan ennen liikkeelle lähtöä. Ilmastointijärjestelmään kuuluu olennaisesti erittäin taloudellinen lämpöpumppu, joka hyödyntää sähkökomponenttien hukkalämpöä matkustamon lämmittämisessä.

Uudet Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro S tronicit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2020.

Julkaistu: 10.12.2019
4 kommenttia