Tuulilasi

Audi S1 kiusaa isompiaan



Audi S1 kiusaa isompiaan

Nelimetrinen auto, 231 hv, neliveto, nollasta sataan alle 6 s ja huippua 250 km/h: pikkusportti on tehnyt paluun.
Teksti Jussi Saarinen
Kuvat Audi

Tuulilasi pääsi koeajamaan uutta Audi S1 -sporttimallia vain hieman auton Geneven autonäyttelyssä tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen. Tapahtumapaikkana oli Ruotsin Åre, missä vetäisimme muutaman nopeavauhtisen kierroksen kostealla asfalttiradalla, ja otimme autoon tuntumaa myös lumisilla pikkuteillä.

Haldex-neliveto on ohjelmoitu antamaan mahdollisimman paljon voimaa taka-akselille, joten kaasulla ohjailu sujuu leikiten, ja auton kääntyvyys on herkkää. Kaksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori tarjoaa 231 hv ja 370 Nm, joiden voimin nelimetrinen pikku-Audi kulkee hyvin sähäkästi.

Maantiellä ajetuilla siirtymillä puolestaan selvisi, että S1 on tämänkokoiseksi pikkusportiksi varsin miellyttävä matkakumppani, vaikka lyhyen akselivälin aikaansaamaa nyökkimistä ei voidakaan täysin välttää. Ajomoodin Dynamic-asetuksella moottorista tuotetaan ulos mehevät murinat.

S1:n kehityksessä lähdettiin siitä, että auton pitää olla nelivetoinen. Perus-A1:een verrattuna Audi joutuikin tekemään koko joukon muutoksia: takatasauspyörästö ja neljä pakoputkenpäätä vaativat oman tilansa, joten mm. polttoainesäiliö on erilainen kuin perus-A1:ssä.

Jututimme lehdistötilaisuudessa S1:n kehityksestä vastannutta Jörg-Urs Fuchsia. Mies oli silmiinpistävän innoissaan erityisesti noista neljästä pakoputkenpäästä:

"Joka kerta kun katson auton perää, minua alkaa väkisinkin hymyilyttämään: koko perä on yhtä pakoputkea! Mutta koska muissakin Audin S-malleissa on neljä putkea, myös S1:een oli pakko saada sellaiset."

Fuchs on myös ehtinyt ajaa S1:llä varsin paljon auton kehitysvaiheen aikana.

"Tällä on kiva kiusata isoja limusiineja autobahnilla. Myös mutkatiellä se on pistämätön: en ole ajanut millään muulla autolla omia suosikkimutkiani niin kovaa kuin tällä S1:llä!"

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 16.3.2014