Tuulilasi

Koeajo: Audi RS3 Sportback – Pahan kosketus

Koeajo: Audi RS3 Sportback – Pahan kosketus
Pieni tehoreservi on aina paikallaan. 400 hevosvoimaa on kompaktiin perheautoon juuri sopiva lukema.
Julkaistu: 4.11.2022

Pihlajakoskentie, Kuhmoinen. Kaunis kesäinen ilta. Soratien pinta on pelkkää pyykkilautaa, ja Audi tärisee tuskissaan. Nyt ei olla RS3:n ydinosaamisalueella, ja vauhti täytyy pitää alle viiden kympin. Sitten tuumin, että pikku spurtti voisi piristää tunnelmaa. Pysäytän Audin keskelle tietä ja vilkaisen taustapeiliin: ei ketään. Kytken kaikki ajoavustimet pois käytöstä ja painan kaasun sekä jarrun pohjaan. Audi puhisee tuskissaan, mutta kun nostan jarrun, alkaa silmitön ilotulitus: soraa ja pienempiä irtokiviä lentää kaaressa jokaisesta neljästä pyörästä. Nopeus kohoaa salamavauhtia, vaikka välillä mennään pienessä kylkimyyryssä.

Ohjaamo on audimaisella tavalla tyylikäs. Mittaristo kertoo, paljonko tehoa ja vääntöä on kulloinkin käytössä.
Kaunista, kaunista: punainen jarrusatula, rei´itetty jarrulevy ja yksinkertaisen tyylikäs vanne.

Saan kunnon naurut, mutta teen saman vielä uusiksi. Ei makeaa mahan täydeltä, sanotaan. Parempi lopettaa, kun autokin on vielä ehjä ja renkaat tukevasti vanteillaan.

RS3 on Audin mallistossa tietynlainen muinaisjäänne – ainakin moottorinsa puolesta. Keulapellin alla lepää nimittäin riviviitonen. Nyt kuitenkin poikittain, eikä pitkittäin kuten aikanaan ensimmäisissä quattroissa ja niiden ralliversioissa. Parittoman sylinterimäärän tuottama konsertti on kuitenkin ennallaan. Ja kun sitä säestetään sopivasti turbon paukkeella, käsillä on erittäin karismaattinen voimanlähde.

Eikä numeroarvoissakaan ole valittamista: tehoa on 400 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä. Näillä eväillä tämä kovimman luokan A3 kulkee kuin katapultin vetämänä. Kiihtyvyys on väkivaltaista, lähdettiinpä sitten paikaltaan tai kahdeksankympin vauhdista rekan ohitukseen. Kenellekään ei tule varmaan yllätyksenä, että tällä autolla ehtii aina rekasta ohi. Ongelmana on tietysti se, että ohituksen jälkeen nopeutta on sen verran, että kortti lähtisi heti kuivumaan. Mutta nopein ohitus on se turvallisin ohitus – vastaantulijan kaistalla on ihan turha roikkua nopeusmittaria tiukasti tuijottaen.

Säädöt sähköllä kohdilleen ja baanalle.
Takapenkki sopii lapsille ja kauppakasseille.

RS3 edustaa näinä ekoautoilun aikoina katoavaa kansanperinnettä. Monet sähköautot kiihtyvät ihan yhtä rajusti kuin tämä Audi, mutta niistä puuttuu se jokin, eli ääni. Monissa sähköautoissa kabiiniin voi syöttää itse valittua ääniraitaa – vaikkapa veekasin laulua. Audin äänet ovat kuitenkin aidot, ja siksi tämä auto jää mieleen.

RS3:n suorituskyky ja ajettavuus ovat sillä tasolla, että sitä voi aivan oikeutetusti kutsua urheiluautoksi. Huvittavinta on se, että viiden ovensa ansiosta RS3 on huomattavan käytännöllinen auto. Ei takapenkillä eikä ruumassa mitään mahtitiloja ole, mutta kyllä tällä autolla arkiajot sujuvat paljon paremmin kuin jollain tyypillisellä matalanlättänällä Ferrarilla.

RS3 maksaa vajaat 90 000 euroa. Karmea hinta, mutta karmea on autokin. Pelkästään hyvässä mielessä.

Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta pieni.

Audi RS3 Sportback

  • Moottori Rivi-5, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 2 480 cm3
  • Teho 294 kW (400 hv) / 5 600 r/min
  • Vääntö 500 Nm / 2 250 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, 7-v. automaatti
  • 0−100 km/h 3,8 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 9,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 206 g/km
  • Mitat Pituus 4 389 mm, leveys 1 851mm, korkeus 1 436 mm, akseliväli 2 631 mm, tavaratila 282 l
  • Omamassa 1 645 kg
  • Plussaa Ihanat pakoäänet, raju suorituskyky, maukas ajettavuus
  • Miinusta Ei yhtään mitään
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 87 988 €, A3-mallisto alkaen: 33 488 €

Kenelle?

Jos on taipumusta keräilyyn, ja hieman ylimääräistä lompakossa, niin tämä RS3 kannattaa ilman muuta napata heti talteen. Kohta nämä kielletään.

Kommentti

Osta ihmeessä nyt, kun näitä vielä saa. Tässä minun spontaani kommenttini. Audi RS3 on kymmenen vuoden päästä takuuvarma klassikko – muisto ajalta, jolloin autoissa vielä oli sitä kuuluisaa munaa.

3 kommenttia