Tuulilasi

Audi esitteli PB 18 e-tron -konseptiautonsa - katso kuvat



Audi esitteli PB 18 e-tron -konseptiautonsa - katso kuvat

Audi ensiesitteli muotoilu- ja teknologiakonseptinsa Pebble Beach Automotive Week -tapahtumassa Kaliforniassa kaksi viikkoa sitten. Täysin sähköinen Audi PB 18 e-tron on mullistava näkemys huippusuorituskykyisestä tulevaisuuden urheiluautosta.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Audi

Leveä ja matala, selkeästi kilparadoilta ja tuulitunnelista innoituksensa saanut muotoilukieli kertoo, että se on syntynyt rikkomaan rajoja.

Auton konsepti ja muodot on luotu uudessa Audin designstudiossa Kaliforniassa, jossa Audin design tulevaisuudessa saa muotonsa. PB 18 e-tronin tekninen konsepti on hyötynyt Audin monista Le Mans -ajojen voitoista. Toteutuksesta vastasivat Audi Sportsin huippuasiantuntijat. Lyhenne PB 18 e-tron viittaa sekä ensiesittelypaikka Pebble Beachiin että myös auton teknologiseen DNA:han, joka on peräisin menestyksekkäästä LMP1-kilpa-autosta, Audi R18 e-tronista.

Johdonmukainen konsepti

Audi PB 18 e-tronin yhdennäköisyyden toiseen merkittävään konseptiautoon, vuoden 2017 Audi Aiconiin, huomaa jo ensisilmäyksellä. Tämä näkyy paitsi muotoilussa, kuten sivuikkunoissa ja pyöränkaarissa, myös molemmissa konseptiautoissa käytetyissä sähköisessä voimansiirrossa ja solid-state-akkuteknologiassa.

Vaikka autoissa on paljon yhteistä, niin konseptien johdonmukainen noudattaminen on tuottanut niistä lopulta toistensa vastakohdat. Siinä missä Aicon on suunniteltu täysin automaattiseksi ylelliseksi pitkän matkan ajoneuvoksi, PB 18 e-tron on luotu kilpa-autoksi kisaradoille ja maanteille: se on täynnä dynamiikkaa ja tunnetta. Kiihtyvyys, sivuttaiskiihtyvyydet ja täydellinen ergonomia määrittävät jokaista yksityiskohtaa ja kuljettajakeskeisyys on saavuttanut täysin uuden tason.

Audin konseptiautoprojektin sisäinen työnimi oli ”Level Zero”, joka erottaa sen selkeästi autonomisen ajamisen tasoista 3, 4 ja 5, joihin Audi tällä hetkellä pääosin keskittyy. Audi PB 18 e-tronissa kuljettaja sekä ohjaa että painaa kaasu- ja jarrupolkimia. Siksi autossa ei ole tulevaisuuden autonomisen ajamisen järjestelmiä, eikä painoa lisääviä mukavuusominaisuuksia. Näiden sijaan on keskitytty kuljettajan istuimeen ja ohjaamoon, joka on integroitu sivusuunnassa liikuteltavaan sisempään rakenteeseen. Yksin ajettaessa itsekantava rakenne voidaan siirtää yksipaikkaisten, avointen Formula-kilpa-autojen tapaan keskelle, mikä on täydellinen paikka kilpaa ajettaessa. Tämä on mahdollista sähköisesti toteutettujen ohjauksen ja polkimien ansiosta, jolloin mekaanista yhteyttä ei tarvita.

”Haluamme tarjota kuljettajalle kokemuksen, jonka voi saavuttaa vain kilpa-autolla, kuten Audi R18:lla. Siksi kehitimme auton, jossa kuljettajan paikka voi olla auton keskellä. Tavoitteemme oli kuitenkin se, että PB 18 sopii myös päivittäiseen käyttöön ja siinä on silloin paikka kuljettajan lisäksi myös mahdolliselle matkustajalle”, kertoo Malibun Audi Design Loftin johtaja Gael Buzyn.

Kun kuljettajan paikka liu’utetaan sivulle, josta PB 18 e-tronia voidaan ohjata päivittäisessä ajossa, autossa on tilaa myös matkustajalle. Lisäistuin voidaan sijoittaa oikealle puolelle ja varustaa kolmipisteturvavyöllä. Siirrettävä rakenne helpottaa myös kuljettajan autoon menoa ja autosta poistumista, sillä se voidaan siirtää oviaukon reunaan asti.

Inspiraatiota kilpa-autoista

Audi PB 18 e-tronin arkkitehtuuri on peräisin perinteisestä keskimoottorisesta urheiluautosta, jossa ohjaamo on sijoitettu auton etuosaan. Auton painopiste on istuinten takana ja taka-akselin edessä, mikä parantaa ajodynamiikkaa. Koska autossa ei ole perinteistä moottoria ja voimansiirtoa, keskeistä on akkuyksikön sijoitus.

Alumiinin, hiilikuidun ja monimateriaalikomposiittien yhdistelmän ansiosta Audi PB 18 e-tronin kori on kevyt. Innovatiivisen ja suhteellisen kevyen solid-state-akkuteknologian ansiosta auton kokonaispaino jää alle 1 550 kiloon.

PB 18 e-tron on 4,53 metriä pitkä, 2 metriä leveä ja vain 1,15 metriä korkea. Jo pelkästään mittojen perusteella kyse on klassisesta urheiluautosta. Akseliväli on 2,70 metriä ja etu- ja takaylitykset ovat kompakteja. Sivulta katsottuna katse kiinnittyy pehmeästi kaartuvaan kattolinjaan, joka ylettyy pitkälle takaosan massiivisiin C-pilareihin. Yhdessä suuren ja lähes pystysuoran takaikkunan kanssa muotoilu muistuttaa Shooting Brake -konseptia, joka yhdistää Coupén ja Avantin muodot. Lopputuloksena on erottavan siluetin lisäksi selvästi tyypillisiä urheiluautoja suurempi 470 litran tavaratila. Lisäksi saatavana oleva tavaratilan muotoihin optimoitu matkatavarasetti helpottaa tilojen hyödyntämistä – vaikka tässä autossa mukana olisikin yleensä vain kypärä ja ajopuku.

Koko takaosan levyinen matala valonauha korostaa rungon horisontaalisuutta. Leveiden pyöränkaarien päälle sijoitettu ohjaamo näyttää kuitenkin takaa päin lähes sirolta. Ilman ulostulo takadiffuusorissa on nostettu korkealle kilpa-autojen tapaan. Downforcen lisäämiseksi diffuusoria voidaan siirtää mekaanisesti alaspäin ja takaspoileria voidaan pidentää taaksepäin.

Levennetyt pyöränkaaret ovat huomiota herättävät. Ne korostavat PB 18 e-tronin leveyttä ja siten havainnollistavat auton sivuttaissuuntaista dynaamista potentiaalia ja quattro-nelivetoa. Suuret 22-tuumaiset vanteet epäsymmetrisesti sijoitettuine puolineen muistuttavat turbiinin ilmanottoaukkoja – yhdessä pyöränkaarien ilma-aukkojen kanssa ne varmistavat jäähdytysilman syötön suurille hiilikuitulevyjarruille.

Renkaat ovat edessä kokoa 275/35 ja takana 315/30. Suuret, 19-tuumaiset hiilikuitujarrulevyt yhdessä sähköisen jarrun kanssa hidastavat Audi PB 18 e-tronin vauhdin turvallisesti ja vakaasti myös kovissa kisa-olosuhteissa.

Keulaa hallitsee tuttu kuusikulmainen Singleframe-säleikkö, jossa on korostetun leveä ja horisontaalinen leikkaus. Audi-logo on sijoitettu urheiluautoille tyypillisesti konepellin etureunaan. Suuret ilmanottoaukot Singleframe-säleikön molemmin puolin varmistavat jarrujen ja etusähkömoottorin jäähdytysilman saannin. Leveät ja matalat valoyksiköt integroidulla Matrix-teknologialla ja laserajovaloilla täydentävät PB 18 e-tronin keulan ulkoasua.

Pitkälle kantavat laserkaukovalot ovat erityisen symbolinen ja tuttu lainaus moottoriurheilusta: tekniikka debytoi Le Mans R18 autossa, ja sen maksimaalinen valoteho oli merkityksellinen turvallisuustekijä, kun ajettiin yöaikaan yli 300 km/h nopeuksilla.

Keulan muotoilu ja suuri tuulilasi takaavat kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden edessä olevaan tiehen. Läpinäkyvään OLED-pintaan voidaan heijastaa navigaatiojärjestelmän ja ajotietokoneen laskema seuraavan mutkan ideaalinen ajolinja. Tavallisessa liikenteessä siinä voidaan tuulilasinäytön tapaan esittää navigaattorin suuntanuolia ja muita symboleja.

Tunnetta ilman päästöjä: kolme sähkömoottoria ja quattro-neliveto

Konseptiautossa on kolme tehokasta sähkömoottoria – yksi auton etuosassa ja kaksi takana. Jälkimmäiset on sijoitettu symmetrisesti ja kumpikin pyörittää suoraan omaa pyöräänsä. Audi PB 18 e-tron on tietysti aito quattro: sähkömoottorit tuottavat jopa 150 kW tehoa etuakselille ja 350 kW taka-akselille. Suurin teho on 500 kW ja tehostimella jopa 570 kW. Yhdistetty, jopa 830 Nm:n vääntömomentti mahdollistaa kiihtyvyyden 0–100 km/h noin kahdessa sekunnissa.

Normaalissa tieliikenteessä kuljettaja voi rajoittaa nopeuden haluamalleen alueelle. Rajoitus on helppo sovittaa paikallisiin olosuhteisiin ja poistaa kilparadalle siirtyessä.

Tavoitteena ei ole ollut pelkästään suorituskyky, vaan myös hyvä hyötysuhde. Kun vauhtia hidastetaan, Audi PB 18 e-tron palauttaa energiaa akkuihin: maltillisissa jarrutuksissa autoa jarrutetaan pelkällä sähkömoottorilla ja hydraulisia jarruja tarvitaan vain voimakkaissa jarrutuksissa.

Erilliset sähkömoottorit taka-akselilla tuovat merkittäviä etuja urheilulliseen käsiteltävyyteen. Elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) kanssa toimiva Torque Control Manager jakaa voimaa etu- tai taka-akseleille tarpeen mukaan maksimaalisen dynamiikan ja vakauden saavuttamiseksi. Sähkömoottorin välittömän vasteen ansiosta auto reagoi salamannopeasti.

Nestejäähdytteisen solid-state-akun energiakapasiteetti on 95 kWh. Täysi lataus mahdollistaa yli 500 kilometrin matkan WLTP-päästösyklin mukaan. Audi PB 18 e-tron on suunniteltu ladattavaksi 800 voltin jännitteellä, minkä ansiosta akku voidaan ladata täyteen noin 15 minuutissa.

Audi Wireless Charging (AWC) mahdollistaa Audi PB 18 e-tronin latauksen langattomalla induktiolatauksella. Tällöin pysäköintipaikalle asetetaan integroidulla käämillä varustettu latausalusta, joka kytketään virtalähteeseen. Vaihtuva magneettikenttä aikaansaa vaihtojännitteen auton lattiassa olevassa sekundäärikäämissä.

Kohti sarjatuotantoa – sähköinen liikenne ja Audi

Audi on kehittänyt täyssähköisiä ja hybridisähköautoja 1980-luvun lopulta alkaen. Ensimmäinen tuotantoauto, jossa polttomoottori yhdistettiin sähkömoottoriin, oli vuoden 1997 Audi duo, jossa käytettiin A4 Avantin koria. Sähköautoteknologian kehittymisen virstanpylväs oli Frankfurtin automessuilla vuonna 2009 esitelty R8 e-tron, joka teki sähköautojen rataennätyksen Nürburgringin pohjoislenkillä vuonna 2012.

Ensimmäinen lataushybridi, A3 e-tron (150 kW / 204 hv), tuli mallistoon vuonna 2014. Sen akkuja ladattiin sekä rekuperaatiolla että latauskaapelilla ja täysin sähköinen ajomatka oli NEDC-syklin mukaan mitattuna jopa 50 kilometriä. Vuonna 2016 pääsi ensi-iltaan Q7 e-tron, jota kuljettaa 3,0 TDI -dieselmoottori yhdistettynä sähkömoottoriin. Moottoreiden yhteisteho on 275 kW, vääntö 700 Nm ja energiatehokas auto kiihtyy 100 km/h nopeuteen 6,2 sekunnissa. Sähköllä toimintamatka on paikallisesti nollapäästöisenä jopa 56 kilometriä (NEDC). Se on myös maailman ensimmäinen lataushybridi, jossa on V6-dieselmoottori ja quattro-neliveto.

Vuonna 2015 Audi esitteli e-tron quattro -konseptin, merkin ensimmäisen täyssähköisen tuotantoauton edeltäjän. Radikaalisti uudelleen ajateltu SUV tarjoaa Audin tyypilliseen täysikokoiseen malliin verrattavissa olevat tilat ja mukavuuden ja yli 400 kilometrin toimintamatkan WLTP-päästösyklillä mitattuna. Mullistavan e-SUV:n tuotantoversio Audi e-tron saa debyyttinsä syyskuussa 2018.

Julkaistu: 5.9.2018