Tuulilasi

Audi ei pärjää sähköistymisessä yksin – Teslan apu ei kelpaa



Audi ei pärjää sähköistymisessä yksin – Teslan apu ei kelpaa

Audi on käynnistänyt keskustelut pikalatausasemaverkoston rakentamisesta yhdessä amerikkalaisten ja saksalaisten automerkkien kanssa.
Teksti Max Lange
Kuvat Audi

Audi on tuomassa tuotantoon oman sähköautonsa vuodeksi 2018. Auto muistuttanee vahvasti tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltyä e-tron quattro konseptiautoa. Audi on lupaillut autolle noin 500 kilometriä toimintamatkaa.

Sähköautoaan varten Audi haluaa tarjota pikalatausasemaverkoston, jonka pistokkeet ovat yhteensopivia kautta linjan. Audin edustaja on lupaillut, että sekä Pohjois-Amerikkaan että Euroopaan rakennettaisiin uutta infraa.

Tesla on ollut avoin myös muillekin automerkeille, että he voisivat käyttää Teslan nykyistä ja melko kattavaa Supercharger-pikalatausverkostoa. Tesla edellyttää tosin, että muut automerkit jakavat tietenkin osan kuluista. Tesla on rakentanut jo yli 550 latausasemaa ympäri maailman.

Audi ei ole kuitenkaan kiinnostunut Supercharger-verkostosta, koska Teslan latauspistoke on erilainen kuin Audilla ja suurimmalla osalla muista automerkeistä, kertoo Automotive News Europe.

Audin Amerikan pääjohtajan, Scott Keoghin mukaan olisi naiivia rakentaa pelkästään omat automerkkikohtaiset latausasemat. Se tulisi kalliiksi autonvalmistajalle ja myöskään asiakkaat eivät hyötyisi siitä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 2.12.2015