Tuulilasi

Audi e-tronissa virtuaaliset ulkopeilit ja 705 watin audiomyrsky



Audi e-tronissa virtuaaliset ulkopeilit ja 705 watin audiomyrsky

Audi e-tron -prototyypin kuljettaja ja matkustajat kokevat ympäristönsä kokonaan uudessa ulottuvuudessa. Avarien sisätilojen ja minimalistisen sisustuksen lisäksi Audin ensimmäinen sähköauto tarjoaa sekä levollisen matkustamon että täydellisen Bang & Olufsen 3D Premium -äänentoistojärjestelmän.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Audi

Täysikokoisen SUV:n käyttö- ja näyttökokemus on myös uudenlainen. Ensimmäisenä suuren volyymin tuotantomallina autoon on saatavilla virtuaaliset ulkopeilit.

Kööpenhaminan Royal Danish Playhousessa nähtiin ensimmäistä kertaa Audi e-tron -prototyypin sisätilat. Esiintymislavalle jopa 650 hengen yleisön eteen astuvat tavallisesti näyttelijät, mutta nyt valokeila kohdistui täyssähköiseen SUV:iin. Audin protoyyppiä verhoaa edelleen e-tron -naamiomaalaus, mutta yleisölle esitellään auton monipuolinen sisustus.

Äänentoisto on kuin konserttisalissa: sähköisen SUV:n Bang & Olufsen Premium 3D -äänentoistojärjestelmä hemmottelee kuljettajaa ja matkustajia. Musiikki toistetaan juuri sellaisena kuin se on taltioitu – ilman keinotekoisia efektejä, 16 kaiuttimen ja 705 watin teholla.

Kubistinen muotokieli ja virtuaaliset ulkopeilit

Audi e-tron -prototyypin sisätilojen voimakkaat vaakalinjat muodostavat laajan kaaren ja ulottuvat isoihin ovilistoihin asti. Kaaren sisälle jää leveä kojelauta, jossa vakiovarusteisiin kuuluvan Audi virtual cockpit -mittariston näyttö ja lisävarusteena saatavien virtuaalisten ulkopeilien näytöt kelluvat visuaalisesti vapaassa tilassa kojelaudan yläpinnan alapuolella.

Virtuaaliset ulkopeilit saavat maailmanensi-iltansa suuren volyymin tuotantomallissa ja vievät auton digitalisoinnin täysin uudelle tasolle. Kyse ei ole vain uudesta teknologisesta kokemuksesta, vaan käytännön turvallisuutta ja mukavuutta parantavista ominaisuuksista. Perinteisten peilien paikalla on kamerat, joiden digitaalisesti käsitellyt kuvat näytetään korkeakontrastisissa seitsemän tuuman OLED-näytöissä. Asetuksia vaihdetaan kosketusnäytöstä: kuvaa voidaan siirtää haluttuun suuntaan ja sitä voi myös zoomata. Multimedianäytöstä voi valita valmiin näkymän eri tilanteita varten: maantieajoon, kääntymiseen ja pysäköintiin.

Sisätiloissa huomion kiinnittää myös keskikonsoli, jonka sivut ovat avoimet. Kyynärtuki ja siihen integroitu vaihteenvalitsin näyttävät kelluvan keskikonsolin päällä. Kuljettajan paikka on rajattu selkeästi vain hänen omaan käyttöönsä.

Runsaasti tilaa viidelle henkilölle

Audi e-tron -prototyypin akseliväli on 2 928 mm, joten viidelle henkilölle ja heidän matkatavaroilleen on reilusti tilaa. Sisätilojen pituus, pääntila edessä ja takana sekä jalkatila takana ovat täysikokoisten SUV:ien huippuluokkaa. Koska autossa ei ole keskikonsolia, lattia on tasainen myös takana ja matkustajille on väljemmin tilaa.

Audi e-tron -prototyyppi sähköinen voimalinja tekee siitä rauhallisen, etenkin kaupunkiajossa. Rengasäänien lisäksi kuuluu ainoastaan sähkömoottorien lempeä hurina.

Kaikkiin korin osiin, joista melua voi siirtyä matkustamoon, on äänieristykseen ja tiivistykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Yli 85 km/h nopeuksilla akustista ympäristöä hallitseva tuulimelu hädin tuskin kuuluu matkustamoon, joten matkustajien on helppo keskustella mukavasti myös suurissa nopeuksissa.

Julkaistu: 9.7.2018