Tuulilasi

Audi e-tron -prototyyppi: esimakua Audin täyssähköautosta

Audi e-tron -prototyyppi: esimakua Audin täyssähköautosta

Audi esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa prototyypin Geneven autonäyttelyssä. Kyseessä on urheilullinen SUV. Ennen sarjatuotannon aloittamista on testattu lähes 250 kehitysversiota äärimmäisissä olosuhteissa ympäri maailmaa.
Kuvat Audi
Mainos

Audi e-tron -prototyyppi tarjoaa esimakua merkin ensimmäisestä täyssähkömallista. Erityinen Camouflage-ulkoasu peittää alleen urheilullisen premium-luokan SUV-mallin, jossa on tilaa viidelle henkilölle ja suurelle matkatavaramäärälle. Pitkät matkat mahdollistava toimintamatka ja kattavat latausvaihtoehdot tarjoavat sähköllä ajamista ilman kompromisseja.  Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio voidaan ladata pikalatausasemilla jopa 150 kW teholla. Tällä latausteholla Audi e-tronin täyteen lataus kestää noin 30 minuuttia. Sähkötoiminen quattro vie nelivedon uuteen aikakauteen. Audi e-tronin tuotantoversio lanseerataan Euroopan markkinoille vuoden 2018 lopulla. Auto valmistetaan hiilineutraalissa tehtaassa Brysselissä.

”Ensimmäinen täyssähköinen Audi on tärkeä virstanpylväs matkallamme kohti tulevaisuutta. Vuonna 2020 meillä on kolme täysin sähkökäyttöistä mallia: neliovinen Gran Turismo, tuotantoversio Audi e-tron Sportback -konseptista sekä kompakti ja urheilullinen SUV. Sähköautovalikoimamme laajenee kaikkiin segmentteihin ja konsepteihin, kun lanseeraamme vuoteen 2025 mennessä yli 20 sähköautoa ja pistokehybridiä”, sanoo Audin toimitusjohtaja Rupert Stadler.

Korkeajänniteteknologian esittely: Design-naamiointiteippaus

Audi e-tron ei käytä perinteistä prototyypin Camouflage-naamiointiteippausta, vaan tätä tarkoitusta varten on kehitetty erityinen design-kalvo, joka kuvaa auton sähköistymistä. Tyylitelty e-tron-teksti kiertää koko auton – aivan kuin se olisi ladattu sähköllä. E-kirjain mutkittelee takaosan ympäriltä etulamppuihin ja kirjaimellisesti sähköistää ilmettä. Korkeajänniteverkkoa jäljittelevät oranssit elementit ja auton alaosaa kiertävät vuorottelevat oranssit ja mustat osiot havainnollistavat Audi e-tron -prototyypin täyssähköisyyttä. Värikkäät palkit osoittavat akun ja auton energiakeskuksen sijainnin.

Testausta äärimmäisissä olosuhteissa

Ennen kuin ensimmäinen Audi-sähköauto esitellään vuoden lopulla, testataan urheilullista SUV-mallia neljällä mantereella. Täyssähköisen SUV:n on todistettava monipuolisuutensa tinkimättömissä käytännön testeissä äärimmäisissä olosuhteissa – olipa kyse sitten pohjoisen pakkasista tai Afrikan helteistä, Aasian vuoristoista tai Nürnburgringin radan kuuluisasta Nordschleife-pohjoislenkistä, Kiinan suurkaupunkien ruuhkista tai Amerikan valtateistä. Audi testaa esituotantomallejaan kaikilla ilmastovyöhykkeillä, joilla lämpötilat vaihtelevat 20 asteen pakkasesta 50 asteen helteeseen. Myös lataamista testataan kaikkialla maailmassa – tämä on tärkeä turvallisuuskriteeri akkukäyttöisille sähköautoille. Kaikkia lataustapoja testataan sekä suljetuilla koealueilla että julkisissa latauspisteissä, jotta eri latausvaihtoehtojen toimivuus voidaan varmistaa. Testeissä on mukana yhteensä lähes 250 Audi e-tron -prototyyppiautoa, joilla ajetaan yhteensä yli viisi miljoonaa kilometriä – 85 000 tuntia ja noin 125 kertaa maapallon ympäri.  

Julkaistu: 6.3.2018