Tuulilasi

Koeajo: Audi A8 L – Kylläpä ministerin taas kelpaa!

Koeajo: Audi A8 L – Kylläpä ministerin taas kelpaa!
Lataushybridistatus tuo ikääntyvää mallia lähemmäs tätä päivää. Smolnaan asti pääsee nyt nollapäästöillä.
Julkaistu: 16.9.2022

Kun Audin mallistoon ilmestyi e-tron GT, sai merkin suurimman ja mahtavimman titteliä kantanut A8 ojentaa valtikan nuoremmalle kuninkaalle – näin ainakin Audilta haluttiin viestiä. Kysehän ei ole pelkästään auton fyysisestä koosta, vaan enemmänkin siitä, mitä auto edustaa laajemmassa kuvassa, ja millaiseen suorituskykyyn se yltää. Näillä määrein Audin e-tron GT on nykyaikaa, ja jo viisi vuotta sitten markkinoille tullut nyky-A8 auttamattomasti vanhahtava tuote.

Näin on siitä huolimatta, että A8:aan on nyt tehty mallisukupolven ikään liittyviä päivityksiä, ja Suomen hinnastossa valittavissa on vain trendikäs pistokehybridi kahdella eri akselivälillä. Joskus vanhassa on kuitenkin vara parempi, joten on mielenkiintoista, miltä ensi vuoden puolella Suomeen saapuva, komealta kalskahtavaa mallinimeä kantava A8 L 60 TFSI e quattro tiptronic tulee maistumaan.

Etuistuimilla istuu mielikseen pidemmänkin matkan, sillä säätöjä on runsaasti.
A8 L:n ministerinpaikka näyttää tältä. Oikean etuistuimen voi siirtää kokonaan eteen, jolloin takaistuimella voi todellakin oikoa jalkojaan. Varusteisiin kuuluu jopa jalkapohjien hierontatoiminto!

Audin filosofiaan ei kuulu muodoilla kikkailu, ja monet sen mallit näyttävätkin hieman pliisuilta verrokkeihin nähden. A8 L kuuluu tähän ryhmään. Kilpailijoihin lukeutuvat mm. Mercedes-Benzin S, BMW:n tuleva uusi 7-sarjalainen ja mikseipä myös Lexus LS 500h. Audi A8 on tässä ryhmässä valinta heille, jotka eivät halua liiaksi huudella itsestään.

Pistokehybridi-idea toimii A8:ssa mainiosti. Virallinen sähköajon matka on 57 kilometriä, ja koeajolla pääsimme sähköllä ajosuoritteesta riippuen 46 – 61 kilometriä. Ihan ok tulos, mutta kurkistus kilpailijoiden tekemisiin aiheuttaa mietintää. Latasimme autoa koeajolla ahkerasti, ja bensiiniä kului lopulta keskimäärin vain 2,5 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 44 km/h. Sähkönkulutus oli tällöin 20,8 kWh sadalla. Suomalaisittain tyypillisellä 60 kilometrin matkalla bensaa paloi moottoritieajossa vain kuusi desiä, kun matkaan lähdettiin akku täytenä. Lataaminen siis kannattaa.

Toisaalta, pidemmillä siivuilla bensa kyllä kelpaa kolmelitraiselle, kaksin turboin ahdetulle veekuutoselle. Kun kyytiä pyytää, sitä myös saa – eikä se tapahdu ilmaiseksi. Maisemat alkavat vaihtua vilkkaasti, ja oikealla takaistuimella voi hämmästellä matkustamon hiljaisuutta. Sisälle ei kuulu tuulen tai ilmavirran suhinoita, eikä rengasmelua. Kunpa kaikki Audit olisivat näin miellyttävän hiljaisia.

Hillityn seesteinen ohjaamo tarjoaa kuljettajalle erinomaiset työolosuhteet.
Tavaratilan koko ei liene tämän autoryhmän tärkein kriteeri, mutta ruuma on tällä kertaa oikeasti pieni (390 l). Lisäksi lastausaukko on ahdas.
Takaistuintoimintoja, muun muassa hierontoja ja istuinsäätöjä, ohjataan erillisestä konsolista.

Kaupungissa A8 L lipuu sähköllä sulavasti eteenpäin. Nelipyöräohjaus on lisävaruste, mutta progressiivinen ohjaus ja mukautuva ilmajousitus kuuluvat aina hintaan. Mutka-ajossa massiivinen auto antaa kokoonsa nähden siistin ohjaustuntuman, eikä mukavuudesta tarvitse tinkiä tippaakaan. Mutta se hinta: koeajoyksilöön tällätyt lisävarusteet nostivat kustannuksia peräti 41 tuhannen euron verran, ja lopulta auton hintalappuun piirtyi yli 177 tuhannen euron summa. Se pistää kyllä mietteliääksi.

Ajotuntumaa voi kuvailla yhdellä sanalla: hulppea. Pitkillä siirtymillä auto etenee kuin luotijuna, hiljaisesti ja mukavasti. Kaupungissa auto tuntuu hieman kankealta, vaikka kääntöympyrä on nelipyöräohjauksen ansiosta kohtuullisen pieni.

Audi A8 L 60 TFSI e Quattro Tiptronic

  • Moottori V6, bensiini, 2xturbo, lataushybridi
  • Iskutilavuus 2 995 cm3
  • Teho (bensiini) 250 kW (340 hv) Vääntö 500 Nm
  • Yht.teho/-vääntö 340 kW (462 hv) 700 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,9 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 1,9 l/100 km (44 g/km)
  • Sähköinen toimintamatka 57 km
  • Mitat Pituus 5 302 mm, leveys 1 945 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 3 128 mm, tavaratila 390 l, omamassa 2 415 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 134 993 €, Mallisto alkaen: 124 992 €
  • Plussaa Laatu, viimeistely, hiljaisuus
  • Miinusta Hinta

Kenelle?

Edustustehtäviä suorittavalle ja traditioita kunnioittavalle johtajalle. Audi A8 L on auto, jota tyypillisesti ajaa palkattu kuljettaja, sillä auton nautittavin paikka on oikea takaistuin.

Kommentoi »