Tuulilasi

Asiantuntijat tyrmäävät: Sähköautojen myyntiodotukset rajusti epärealistisia"



Asiantuntijat tyrmäävät: Sähköautojen myyntiodotukset rajusti epärealistisia"

Sähköautojen myynti kasvaa koko ajan, mutta asiantuntijoiden mielestä autonvalmistajien tulevaisuuden myyntiodotukset ovat vahvasti liioiteltuja.
Kuvat All Over Press

Tutkimusyhtiö IHS Markitin toimitusjohtaja Andrew Fulbrook on skeptinen.

”Idea siitä, että erittäin pienet ja kevytrakanteiset cityautot tulisivat johtamaan sähköautomarkkinaa, ovat vääriä. Uskon, että eniten tulevat myymään Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen kaltaiset pienehköt perheautot. Menestyvien sähköautojen tulee olla monikäyttöisiä ja hinnaltaan kohtuullisia, sillä ne tarvitsevat ison myyntivolyymin tuottaakseen voittoa. Premium-luokan isot autot tullevat olemaan jatkossa pääosin lataushybridejä”, Fulbrook arvelee Forbesissa.

IHS Markitin ennusteiden mukaan esimerkiksi VW Group on maalaamassa itseään nurkkaan sähköautojen myyntiodotuksillaan. VW odottaa sähköisten autojen myynnin kattavan kokonaismyynnistä 25 % vuonna 2025. Myös muilla saksalaisbrändeillä sekä Toyotalla ja GM:llä on sama ongelma.

BMW uskoo, että vuoteen 2025 mennessä sen sähköautomyynti on 15-25 % kokonaismyynnissä, Mercedeksen tavoite on sama. IHS Markitin mukaan suurilla automarkkinoilla Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa tullaan saavuttamaan korkeintaan 15 prosentin myyntikakku vuoteen 2025 mennessä.

Fulbrookin mukaan sähköautojen ja hybridien markkinaosuus näillä isoilla markkinoilla on tällä hetkellä 1,8 %. Hän uskoo sen nousevan vuoteen 2020 mennessä vain 7 prosenttiin ja 2025 korkeintaan 15 prosenttiin.

”Iso pullonkaula on yhä akkujen lataus, tarvitsemme paljon enemmän pikalatausasemia. Auto on kyettävä lataamaan 20 minuutissa. Ei sen tarvitse olla yhtä nopeaa kuin polttoaineen tankkaaminen, mutta uskomme vahvasti, että juuri 20 minuuttia on se kriittinen raja, joka ratkaisee paljon, mikä tulee olemaan sähköautojen kysyntä jatkossa. Tällä hetkellä olemme Euroopassa todella kaukana tällaisesta riittävän laajasta pikalatausverkostosta.”

Myös arvostetun Automotive Industry Datan mukaan odotukset ovat epärealistisia.

”Realistinen tavoite autonvalmistajille olisi ihan korkeimmillaankin 15-20 % ja se sisältää myös hybridit”, sanoo AID:n Peter Scmidt.

 ”Saksalaiset autonvalmistajat lisäävät epätoivon vimmalla sähköautojensa määrää mallistossaan, sillä ne eivät halua maksaa isoja sakkoja tiukentuvien päästönormien rikkomisesta.”

Julkaistu: 21.12.2017