Tuulilasi

Asiantuntija täysautonomisista autoista: ”Voi mennä 50 vuottakin”

Asiantuntija täysautonomisista autoista: ”Voi mennä 50 vuottakin”

Liikenneviraston johtava älyliikenteen asiantuntija Risto Kulmala on tehnyt uraauurtavaa työtä tieliikenteen turvallisuuspuolella ja älyliikenteen kehittämisessä. Tammikuussa eläkkeelle jäävä Kulmala kertoo älyliikenteen nykytilasta.
Kuvat Waymo
Mainos

Miehen ura alkoi liikennetekniikan parissa 1970-luvun alussa. Hän on nähnyt tieliikenteen murrokset jo liki 50 vuoden ajan.

”Olen onnellinen siitä, että olen saanut tehdä monenlaista ja työtehtävät ovat vaihtuneet. Tutkin urani alussa nopeusrajoituksia Suomessa, ja sitä kautta olin mukana tuomassa niitä meidän tieliikenteeseemme. Olen myös kehittänyt simulointimalleja, liikenteen konfliktimenetelmää ja tieosien ja etenkin liittymien tilastollisia onnettomuusmalleja, joista tein myös väitöskirjani”, Kulmala sanoo.

Älyliikennetyöt tulivat Kulmalan työtehtäviin 1990-luvulla. Kulmala tutki muun muassa liikenteenhallintajärjestelmien vaikutusta turvallisuuteen ja koordinoi kolmea ensimmäistä älyliikenneohjelmaa Suomessa. Tämän jälkeen EU:sta pyydettiin Kulmalaa vetämään eSafety-forumin työryhmää, jossa olivat mukana autonvalmistajat. Tässä työssä Kulmala pääsi perehtymään ajoneuvojärjestelmiin. Ensin vuorossa olivat kuljettajien tukijärjestelmät ja sen jälkeen keskustelevat autot.

JVaikka liikenne on jatkuvassa muutoksessa, Kulmalan mukaan jotkut asiat tuntuvat lähes pysyviltä. Esimerkiksi kolme merkittävintä syytä tieliikennekuolemiin ovat pysyneet melko samoina vuodesta toiseen. Syyt ovat päihteiden käyttö, turvalaitteiden käyttämättömyys sekä ylinopeus.

Autot ja infrastruktuuri sen sijaan ovat kehittyneet paljonkin. Kehitysaskeleet ovat tehneet liikenteestä turvallisempaa ja henkiäkin on säästynyt. Liikennekuolemat ovat vähentyneet viidesosaan niistä ajoista, kun Kulmala aloitti liikenteen tutkimisen. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana pelkästään autotekniikan parantaminen on vähentänyt kuolemanriskiä autoissa kolmanneksella.

"Suomessa elämä on vielä kovin henkilöautokeskeistä. Jää nähtäväksi, muuttavatko MaaS (Mobility as a Service) ja mahdolliset erilaiset käyttömaksut tulevaisuudessa liikennettä ja ihmisten asenteita. Henkilökohtaisesti uskon, että jollain aikavälillä yksityisautojen hegemonia murtuu."

Robottiautoista saattaa tulla Kulmalan mukaan arkipäivää jo viidessä vuodessa.

”Suomalaiset ovat yllättävänkin valmiita ottamaan robottiautot vastaan. Tässä on selviä eroja kansakuntien välillä. Suomessa ja Japanissa ollaan valmiimpia kuin muualla. Tuoreimmissa yhdysvaltalaistutkimuksissa aletaan lähestyä Suomen lukuja”.

”Sellaiset autot, jotka pystyvät ajamaan ilman, että kuljettajat puuttuvat auton kulkemiseen, voivat olla viiden vuoden päästä käytössä. Mutta jos vaatimuksena on, että robottiauto pärjäisi kaikissa olosuhteissa ja kaikilla teillä, siihen voi mennä jopa viisikymmentä vuotta. Odotankin eniten sitä, että tekoäly saadaan niin kehittyneeksi, että se pystyy ajamaan samalla lailla kuin ihmiskuljettaja parhaimmillaan”, Kulmala pohtii.

Julkaistu: 22.1.2018