Tuulilasi

Asiantuntija: Autonomiset autot tarvitsevat paljon tehokkaammat akut

Asiantuntija: Autonomiset autot tarvitsevat paljon tehokkaammat akut

Vuonna 1985 litiumioniakun prototyypin kehittänyt Akira Yoshino on sitä mieltä, että akkuteollisuuden pitää keksiä uusia teknologioita, mikäli autonomiset autot valtaavat maantiet tulevaisuudessa.
Kuvat All Over Press
Mainos

Akkuteollisuus kehittyy isoin harppauksin koko ajan, mutta Yoshino pitää ongelmaa edelleen isona.

”Jos vaikkapa yhteiskäyttöautossa on 10 ihmistä, on selvää, että silloin myös akun vaatimukset ovat todella paljon suuremmat. Akkujen kestoikä ja kestävyys tulevat olemaan erityisen tärkeitä”, Yoshino sanoo Automotive Newsille.

Vaikka akkuvalmistajilla on edelleen töitä myös energiatiheyden parantamisen ja kustannusten alentamisen kanssa, heidän on Yoshiron mukaan kehitettävä uusi materiaaleja, jotka kestävät paremmin tasaista lämpölaajenemista ja supistumista.

”Haaste olisi pienempi, jos ei tarvitsisi samaan aikaan yrittää parantaa energiatiheyttä, joka on avainasia akun ajosäteelle. Akkuanodeissa voitaisiin käyttää esimerkiksi litiumtitanaattia hiilen sijaan.”

”Kaikki on kiinni siitä, millainen autoilun tulevaisuus on. Jos se on hyvin autonominen, on uusia ratkaisuja pystyttävä keksimään.” 

Julkaistu: 29.12.2017