Tuulilasi

Asiantuntija: Autojen hakkeroimisen täydellinen estäminen on mahdotonta

Asiantuntija: Autojen hakkeroimisen täydellinen estäminen on mahdotonta

Saksalainen Manager-Magazin on haastatellut konsulttiyhtiö Roland Bergerin asiantuntijaa Wolfgang Bernhartia, joka kertoo autojen hakkeroimisen estämisen olevan valtava haaste autonvalmistajille tulevaisuudessa.
Teksti Max Lange
Kuvat Bosch
Mainos

Bernhart toteaa kylmästi, että robottiautoja ja muita autonomisia järjestelmiä ei pystytä täysin suojaamaan hakkereiden hyökkäyksiltä. Autonvalmistajien pitää kuitenkin pyrkiä siihen, että autoihin murtautuminen on tehty niin vaikeaksi, että rikollisten kannattaa valita jokin muu kohde.

Kaikkien kriittisimpiä kohtia ovat erityisesti ohjaaminen, kiihdyttäminen ja jarruttaminen, jotka pitäisivät olla kaikkein vaikeimmin hyökättävissä. Nämä ovat liikenneturvallisuuden kannalta tärkeimmät turvallisuustekijät.

Bernhart toteaa, että hakkerointeja tulee tapahtumaan jatkossakin, mutta todennäköisesti ennemmin suljettujen ovien takana. Tietoja hyökkäyksistä ei päästetä julkisuuteen, ja havaitut tietoturva-aukot paikataan vaivihkaa, kerrotaan Manager-Magazinissa.

Autojen ja älypuhelinten välinen liikenne tulee jatkossa olemaan luupin alla. Näihin myös kohdistunevat jatkossa suurin osa hyökkäyksistä. Järjestelmät suunnitellaan kuitenkin niin, että älypuhelimella ei pääsisi käsiksi yksiköihin, jotka ohjaavat autoa.

Jos autonvalmistajat haluavat tuoda autonomisen ajamisen kaikkien saataville, on ohjausyksiköiden eristäminen ulkopuolisilta ensiarvoisen tärkeää, toteaa Bernhart lopuksi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 25.8.2015