Tuulilasi

Asettaako etanoli moottoritekniikalle haasteita?



Asettaako etanoli moottoritekniikalle haasteita?

Miten bensakone reagoi etanoliin?
Teksti TL-verkkotoimitus

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Onko bensakoneen syöttöpumppu eri tekniikkaa, kun polttoaineessa on 10% etanoolia? Kuljettaahan sekin vesitiivistymät pumppuun ja moottoriin?"

Tapio Ketonen vastaa:

"Bensakoneissa suihkutuspaineet ovat dieseleihin verrattuna hyvin pieniä. Normaaleissa epäsuorissa eli imusarjaan suihkuttavissa järjestelmissä se on muutamia baareja, alle kymmenen luokkaa. Bensiinin suorasuihkutusjärjestelmissä paineet ovat korkeampia, Mitsubishin GDI-moottoreissa se oli muistaakseni 60 baarin luokkaa, ja keväällä tulevissa PSA Peugeot Citroënin uusissa THP-moottoreissa se on jo noin 200 baaria.

Dieseleissä ruiskutuspaineet ovat tuntuvasti korkeampia, ne ovat jo pitkään olleet yli tuhat baaria. Uusimmissa henkilöautoissa paineet lähestyvät jo…"

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 9.2.2014